Kommunen har ansvar for å støtte pårørende med særlig tyngende omsorgsarbeid. I mange tilfeller er pårørendeomsorg ønskelig og til det beste for både bruker og omsorgsyter. Pårørendestøtte skal bidra til best mulig omsorg og gjøre det mulig for private omsorgsytere å utøve omsorgsarbeid.
Kommunen skal foreta en selvstendig vurdering av pårørendes behov. Både bruker og pårørende skal medvirke i valg av tiltak, innhold og utøvelse. Følgende skal vurderes ved særlig tyngende omsorgsarbeid:
- Omfanget (timer per måned)
- Den fysiske og psykiske belastningen av arbeidet
- Om arbeidet skjer regelmessig eller periodevis
- Varigheten av omsorgsarbeidet
- Om søker har omsorgsplikt (foreldreansvar)
Den delen av omsorgsarbeidet som er særlig tyngende vil i grove trekk tilsvare det kommunen måtte ha dekket med andre tjenester dersom ikke arbeidet hadde blitt utført av den pårørende.
Opplæring og veiledning
Kommunen skal gi pårørende opplæring og veiledning i de arbeidsoppgaver som følger av det særlige tyngende omsorgsarbeidet. Formålet er å gi støtte slik at de på best mulig måte kan håndtere og mestre sin rolle som omsorgsyter. I vurderingen står to momenter sentralt:
- Om omsorgsyter ved opplæring og veiledning blir i stand til å ivareta bruker på en forsvarlig måte
- Om opplæring og veiledning vil gjøre omsorgsyter egnet til å ivareta egen helse- og livssituasjon samt håndtere rollen som både pårørende og omsorgsyter
Avlastning
Avlastning er praktisk hjelp som gis til den som har tyngende omsorgsoppgaver. Avlastningstiltakene skal sørge for at omsorgsgiver får regelmessig fri, unngår å bli utslitt og kan opprettholde familierelasjoner og sosiale nettverk. Avlastning kan organiseres hjemme hos tjenestemottaker, gis i private avlastningshjem eller i avlastningsbolig eller sykehjem.
Omsorgsstønad
Omsorgsstønad kan gis i stedet for, eller sammen med kommunal tjenesteyting og kan innvilges der kommunen anser at privat omsorg er best egnet. Stønaden er en skjønnsmessig ytelse man ikke har lovkrav på å få og er ikke lønn i tradisjonell forstand, men gir en viss økonomisk kompensasjon til personer som har særlig tyngende omsorgsarbeid.
Siden omsorgsstønad ikke er en rettighet på lik linje som andre omsorgstjenester er det større rom for kommunalt skjønn ved tildeling og utmåling. Kommunen skal finne den mest formålstjenlige fordelingen mellom omsorgsstønad og andre tjenester fra kommunen. Totaltilbudet som gis skal være på et forsvarlig nivå. Når kommunen skal vurdere om det skal tilbys omsorgsstønad er det mange momenter som er relevante
- Om omsorgsarbeidet er særlig tyngende
- Om omsorgsarbeidet gjelder nødvendige omsorgsoppgaver
- Om omsorg fra søkeren er det beste for den som trenger hjelp
- Kommunens ressurser
Omsorgsarbeidet må være av et visst omfang for at det skal bli regnet som særlig tyngende. Faktorer som det kan legges vekt på i vurderingen er
- Om omsorgsarbeidet strekker seg over et stort antall timer pr. måned
- Om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig
- Om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrytelse av nattesøvn
- Hvordan arbeidet er fordelt over tid, om det skjer i perioder eller hele tiden
- Om omsorgsarbeidet har vart eller er forventet å vare i lang tid
- Om omsorgsarbeidet har ført til sosial isolasjon og mangel på ferie og fritid
- Om omsorgsgiver har omsorg for mer enn en person
- Om omsorgsgiveren har omsorgsplikt. Kun foreldre har omsorgsplikt for mindreårige barn. Det vil være aktuelt med omsorgsstønad dersom omsorgen klart overstiger vanlig omsorg for barn på samme alder
- Inntektstap er ikke vilkår for tildeling av omsorgsstønad.
- Om omsorgsarbeidet gjelder nødvendige omsorgsoppgaver
- Om omsorg for søkeren er til det beste for den som trenger hjelp
Ikke alle former for omsorgsarbeid gir grunnlag for omsorgsstønad, det bør gis omsorgsstønad for hjelp til personlig pleie som kroppsvask, nødvendig hjelp til praktiske oppgaver som innkjøp, matlaging, rengjøring og generelt tilsyn.
Utmåling av omsorgsstønad
Ordningen med omsorgsstønad tar ikke sikte på å gi de som har tyngende omsorgsarbeid full lønn for hver time de arbeider. Det er vanlig at kommunen fastsetter omsorgsstønad på samme nivå som timelønn i stillinger uten særskilt krav til utdanning (assistent).
Fastsettelsen av antall timer gjøres etter en individuell vurdering basert på hvor mange timer vedkommende bruker til tyngende omsorgsarbeid. Når kommunen fastsetter antall timer skal det tas hensyn til andre tjenester som den omsorgstrengende mottar.
Forholdet til hjelpestønad og pleiepenger i NAV
Omsorgsstønad ytes uavhengig av søkers økonomi, men kommunen kan ta hensyn til hjelpestønad ved tildeling og utmåling av omsorgsstønad. Hjelpestønad ytes til den hjelpetrengende, omsorgsstønad ytes til omsorgsgiveren. Der det er aktuelt med både hjelpestønad og omsorgsstønad, anvendes hjelpestønad først.
Kommunen har anledning til å kreve at det søkes om hjelpestønad og at det dokumenteres at det er søkt før omsorgsstønadssaken behandles. Kommunen vil i omsorgsstønadssaken foreta en foreløpig vurdering av om vilkårene for å gi hjelpestønad er oppfylt, og hvor stor den i så fall må påregnes å bli. Omsorgsstønaden blir deretter avkortet på bakgrunn av en forutsetning om resultatet av behandlingen av hjelpestønadssaken. Så snart vedtaket fra NAV foreligger, vil kommunens vedtak om avkortning av omsorgsstønad bli korrigert. I forbindelse med avkortningen tas det hensyn til at omsorgsstønaden er skattepliktig og hjelpestønaden skattefri.
Det kan også være aktuelt å samordne omsorgsstønad med pleie- og opplæringspenger fra NAV. Omsorgsstønad kan gis i tillegg til pleie- og opplæringspenger dersom det utføres særlig tyngende omsorgsarbeid i tillegg til det omsorgsarbeidet som pleie- og opplæringspengene kompenserer for.
Det kan stilles saklige vilkår om at omsorgsyteren plikter å gi beskjed ved varig eller midlertidig, helt eller delvis opphør av omsorgsarbeidet, flytting og ferier m.m. som har betydning for om vilkårene for å motta stønaden fortsatt er oppfylt.
Avlønning
Omsorgsstønad er skattbar inntekt og utbetaling skjer via kommunens lønnssystem. Det etableres ikke et ordinært ansettelsesforhold, omsorgsyter inngår en oppdragsavtale med kommunen. Omsorgsstønad gir ikke arbeidstakerrettigheter som rett til feriepenger, yrkesskadeforsikring eller tjenestepensjon.
Omsorgsstønad gir grunnlag for opptjening av pensjonspoeng. Ved omsorgsstønad til flere omsorgsytere (eksempelvis to foreldre til et barn med hjelpebehov) avklares hvor stor andel av omsorgsarbeidet hver av dem tar ansvar for, og at omsorgsstønaden fordeles ut fra reell fordeling av arbeidsbyrden, slik at kommunens innberetning til Skatteetaten og NAV blir korrekt.