Hitra kommune jobber for at:
- Alle får mulighet til å bo hjemme så lenge som mulig
- Brukerne har en trygg og meningsfull hverdag
- Tjenestetilbudet er tilpasset den enkeltes behov
- Kommunen har et godt samarbeid med brukere og pårørende der brukermedvirkning står sentralt
- Kommunen har et godt samarbeid internt og eksternt med samarbeidspartnere
Mål:
Forvaltningskontoret for Hitra kommune skal innfri følgende målsetninger
- Enkeltindividers rettigheter til helse- og omsorgstjenester
- Faglig forsvarlighet i tjenesteytingen
- Sikre kommunenes plikt til forvaltning av rettigheter
etter bestemmelsene i:
- Forvaltningsloven
- Offentlighetsloven
- Helse- og omsorgstjenesteloven
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Den lokale forskriften av 22.06.2017 for tildeling av bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns omsorgstjenester, herunder langtidsopphold i sykehjem (les mer)
og med fokus på å oppnå:
- Individuelle rettigheter med lik behandling
- Lik skjønnsutøvelse ved kartlegging
- Legalitet og forsvarlighet
- Brukermedvirkning
- Informasjon og veiledning
- Forutsigbarhet
- Effektivitet
Oppgaver:
Forvaltningskontoret har ansvar for kartlegging/utredning, vurdering, tildeling og saksbehandling i forhold til kommunale helse og omsorgstjenester.
Dette innebærer følgende:
- Motta alle søknader på helse- og omsorgstjenester
- Være samarbeidspart i utredning og kartlegging av tjenestebehov
- Tildeling av helsehjelp i hjemmet
- Tildeling av praktisk bistand – renhold
- Tildeling av praktisk bistand – opplæring
- Tildeling av brukerstyrt personlig assistanse- BPA
- Tildeling av trygghetsalarm
- Tildeling av støttekontakt
- Tildeling av omsorgslønn
- Tildeling av omsorgsbolig
- Tildeling av dagsentertilbud
- Tildeling av avlastningsopphold i og utenfor institusjon
- Tildeling av korttidsopphold for utredning, behandling og rehabilitering
- Tildeling av langtidsopphold i institusjon og boliger med heldøgns omsorg
- Vederlagsberegning ved institusjonsopphold
- Være koordinerende enhet for rehabilitering og habilitering og Individuell Plan
Åpningstid og telefon:
Hverdager kl 08.00-15.00
Telefon: 72 46 52 50
Postadresse
Forvaltningskontor
Rådhusveien 1
7240 HITRA
E-post: forvaltningskontoret@hitra.kommune.no
Besøksadresse
Rådhuset
Rådhusveien 1
7240 Hitra
Søknadskjema
Søknadskjema for pleie- og omsorgstjenester
Papirversjonen av skjemaet kan fås ved henvendelse til forvaltningskontoret.
Kan jeg klage på vedtaket?
Du har rett til å klage på vedtaket. Du må klage innen fire uker fra du mottok vedtaket. I klagen din må du nevne hvilket vedtak du klager på og hva du ønsker å få endret i vedtaket. Du bør også komme med opplysninger som kan ha betydning for behandling av klagen. Klagen vurderes først av aktuell enhet i Hitra kommune, og tar ikke kommunen klagen din til følge, så blir den videresendt til Fylkesmannen i Trøndelag som behandler klagen.
Bruk gjerne vårt elektroniske skjema: Klage (KF-149)