Hitra kommune jobber for at:
- Alle får mulighet til å bo hjemme så lenge som mulig
- Brukerne har en trygg og meningsfull hverdag
- Tjenestetilbudet er tilpasset den enkeltes behov
- Kommunen har et godt samarbeid med brukere og pårørende der brukermedvirkning står sentralt
- Kommunen har et godt samarbeid internt og eksternt med samarbeidspartnere
Mål:
Forvaltningskontoret for Hitra kommune skal innfri følgende målsetninger
- Enkeltindividers rettigheter til helse- og omsorgstjenester
- Faglig forsvarlighet i tjenesteytingen
- Sikre kommunenes plikt til forvaltning av rettigheter
etter bestemmelsene i:
- Forvaltningsloven
- Offentlighetsloven
- Helse- og omsorgstjenesteloven
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Den lokale forskriften av 22.06.2017 for tildeling av bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns omsorgstjenester, herunder langtidsopphold i sykehjem (les mer)
og med fokus på å oppnå:
- Individuelle rettigheter med lik behandling
- Lik skjønnsutøvelse ved kartlegging
- Legalitet og forsvarlighet
- Brukermedvirkning
- Informasjon og veiledning
- Forutsigbarhet
- Effektivitet
Oppgaver:
Forvaltningskontoret har ansvar for kartlegging/utredning, vurdering, tildeling og saksbehandling i forhold til kommunale helse og omsorgstjenester.
Dette innebærer følgende:
- Motta alle søknader på helse- og omsorgstjenester
- Være samarbeidspart i utredning og kartlegging av tjenestebehov
- Tildeling av helsehjelp i hjemmet
- Tildeling av praktisk bistand – renhold
- Tildeling av praktisk bistand – opplæring
- Tildeling av brukerstyrt personlig assistanse- BPA
- Tildeling av trygghetsalarm
- Tildeling av støttekontakt
- Tildeling av omsorgslønn
- Tildeling av omsorgsbolig
- Tildeling av dagsentertilbud
- Tildeling av avlastningsopphold i og utenfor institusjon
- Tildeling av korttidsopphold for utredning, behandling og rehabilitering
- Tildeling av langtidsopphold i institusjon og boliger med heldøgns omsorg
- Vederlagsberegning ved institusjonsopphold
- Være koordinerende enhet for rehabilitering og habilitering og Individuell Plan
Åpningstid og telefon:
Hverdager kl 08.00-15.00
Telefon: 941 34 783
Postadresse
Forvaltningskontor
Rådhusveien 1
7240 HITRA
E-post: forvaltningskontoret@hitra.kommune.no
Besøksadresse
Rådhuset
Rådhusveien 1
7240 Hitra
Søknader og vedtak
I HelsaMi kan du søke om kommunale helse- og omsorgstjenester.
Du kan søke om kommunale helsetjenester i HelsaMi.
Kommunen vil avgjøre hvilken tjeneste som dekker ditt behov og sende vedtak til deg.
Her finner du:
- Send inn en henvendelse (her søker du om kommunale helsetjenester
- En oversikt over dine henvendelser (om du har sendt inn noen)
- Vedtak som er ferdig behandlet. (du kan også velge å klage på vedtaket vis du får avslag)
Slik søker du om kommunale helsetjenester i HelsaMi:
Velg «meny,» deretter velges «søknader og vedtak»
1. Send inn en henvendelse
2. Svar på spørsmål
Om du er yngre eller eldre enn 18 år
Om du har omsorg for barn eller andre voksne
3. Velg hvilken tjeneste du trenger:
- Fysioterapi for barn
- Ergoterapi
- Friskliv og mestring
- Psykisk helse og rus
- Hjelpemiddeltekniker
- Tildelingskontor og koordinerende enhet/Forvaltningskontoret
- Usikker på hva slags tjeneste jeg har behov for
Du kan også legge ved relevante dokumenter/vedlegg. Svaret på søknaden finner du under menypunktet «søknader og vedlegg»
Søknadskjema for utskrift finner du HER.
Søknadskjema for pleie- og omsorgstjenester
Papirversjonen av skjemaet kan fås ved henvendelse til forvaltningskontoret.
Kan jeg klage på vedtaket?
Du har rett til å klage på vedtaket. Du må klage innen fire uker fra du mottok vedtaket. I klagen din må du nevne hvilket vedtak du klager på og hva du ønsker å få endret i vedtaket. Du bør også komme med opplysninger som kan ha betydning for behandling av klagen. Klagen vurderes først av aktuell enhet i Hitra kommune, og tar ikke kommunen klagen din til følge, så blir den videresendt til Fylkesmannen i Trøndelag som behandler klagen.
Bruk gjerne vårt elektroniske skjema: Klage (KF-149)