Boliger er i utgangspunktet et privat ansvar. For visse personer har kommunen et ansvar.
Målgruppe
- Personer og familier med lave inntekter
- Unge som står utenfor utdanning og arbeidsliv
- Flyktninger
- Tidligere innsatte
- Personer med rusproblemer og/eller psykiske lidelser
- Personer med nedsatt funksjonsevne, blant annet utviklingshemmede
Betingelser
Søker må på søknadstidspunktet ha lovlig opphold i Norge, og ha bodd i Hitra kommune (folkeregistrert) i de siste 12 måneder, og være uten egnet bolig.
- Søker må tilhøre målgruppen.
- Søker må være over 18 år ved tildeling.
Søkere med behov for oppfølging
Søker må antas å kunne mestre bosituasjonen og forpliktelser knyttet til denne, eventuelt ved hjelp av bo-oppfølging eller lignende hjelpetiltak. Hjelpetiltak som anses nødvendige for at søker skal kunne mestre bosituasjonen, skal spesifiseres og forelegges søker til uttalelse og godkjennelse før søknaden forelegges forvaltningskontoret.
Aksepterte hjelpetiltak skal tas inn som vilkår i et positivt vedtak og skal danne grunnlag for en samarbeidsavtale mellom søker og kommunen. Dersom søker ikke ønsker å benytte seg av tilbudt hjelpetiltak som anses å være nødvendige for å meste bosituasjonen, vil dette tas med i vurderingen av søknaden og eventuell tildeling av bolig. Det er utarbeidet egen avtale om bo- oppfølging i kommunal bolig.
Inntekts- og formuesforhold m.v.
Søkere må ikke ha inntekt, formue eller alternative muligheter som gjør søker i stand selv til å fremskaffe egen bolig. Husstandens samlede årsinntekt må normalt ikke overstige 3 x grunnbeløpet (G) i Folketrygden. Unntatt er flyktninger.
Prioritering mellom søkere
- Enslige forsørgere og familier med barn prioriteres.
- Der søkere stiller nærmest likt etter individuell vurdering, skal tildeling skje etter søknadsdato. Unntatt fra denne bestemmelsen er boliger for bosetting av flyktninger og boliger til pleie- og omsorgs formål.
Avslag på grunn av uoppgjort gjeld til Hitra kommune
Dersom søker har oppgjort gjeld på husleie til Hitra kommune, kan kommunen avslå søknad om å få leie kommunal bolig på dette grunnlag. Det kan stilles vilkår om at det inngås nedbetalingsavtale for gjelden dersom skyldnerens økonomi åpner for det.
Venteliste
Ved stor pågang vil kvalifiserte søkere bli satt opp på venteliste og underrettes skriftlig.
Søknad/søknadsprosess
Søknad om å få leie kommunal bolig skal sendes forvaltningskontoret for behandling. Boligveiledere har ansvar for kartlegging/utredning, vurdering, tildeling og saksbehandling i forhold til søknader om kommunal bolig.
- Tildeling av kommunal bolig foretas etter drøfting i bolig sosialt team.
- Tildeling av kommunal bolig til flyktninger foretas i samarbeid med flyktningekoordinator.
- Tildeling av omsorgsbolig foretas etter drøfting i tverrfaglig inntaksråd i pleie- og omsorgstjenesten.
Du kan søke kommunal bolig ved hjelp av dette skjemaet
Det kan sendes i posten til Hitra kommune, Forvaltningskontoret, Helse, omsorg og bolig, Rådhusveien 1, 7240 HITRA
Har du spørsmål, kontakt boligveileder på telefon 72 44 17 63 eller 477 14 053 mellom klokken 09.00-15.00.
Du kan søke om bostøtte hvis husstanden din har lave inntekter og høye boutgifter. Det er forholdet mellom inntekt og boutgifter som avgjør om du har rett til bostøtte. Det er satt øvre grenser for hvor høy inntekt du kan ha for å kunne få bostøtte.
Kriterier og vilkår
Alle over 18 år kan søke bostøtte unntatt studenter og personer i førstegangstjeneste. Du kan likevel søke hvis du:
- er student med barn
- er student uten barn og studiet er et ledd i et offentlig arbeidsrettet tiltak
- er under 18 år og har egne barn
Du må bo i boligen du søker bostøtte for. Alle som bor i boligen må også være registrert i folkeregisteret.
Boligen din må være godkjent for helårsbruk. I tillegg må boligen ha egen inngang, eget bad/toalett og mulighet for å hvile og lage mat. Bor du i bofellesskap, både private og kommunale, kan du også søke bostøtte.
Inntektsgrense
Det er satt øvre grenser for hvor høyt inntektsgrunnlag du kan ha for å kunne få bostøtte.
Grensene finner du på Husbankens nettsider.
Meld fra om endringer
Hvis du får innvilget bostøtte, trenger du ikke å søke hver måned. Men du må melde fra skriftlig til kommunen hvis:
- boutgiftene endrer seg
- en eller flere personer flytter inn eller ut av boligen
- du flytter til ny bolig (da må du melde flytting til folkeregisteret og søke på nytt)
- det er endringer i netto formue, kapitalinntekter, næringsinntekter eller utenlandsinntekter
- du eller andre i husstanden blir student eller begynner i militær førstegangstjeneste
- husstanden får inntekter fra skattefri utleie
Meld fra om endringer på Husbankens nettsider.
Hvordan søke bostøtte
Du kan søke bostøtte elektronisk eller på papir. Søknadsfristen for bostøtte er 25. hver måned. Utbetaling skjer den 20. i påfølgende måned.
Saksbehandling
Kommunen mottar søknaden enten elektronisk eller på papir. Når søknaden behandles, innhenter kommunen opplysninger fra blant annet folkeregisteret, Skatteetaten og Nav. Husbanken gjør det formelle vedtaket. Har du fått innvilget bostøtte, trenger du ikke å søke hver måned.
Klageadgang
- Dersom du ikke er enig i vedtaket, eller mener det inneholder feil, kan du klage innen tre uker etter at du har mottatt svaret.
- Klagen må være underskrevet av deg, eventuelt din verge/fullmektig dersom du har det.
- Klagen sendes boligtjenesten.
- Du har mulighet til å søke bostøtte på nytt dersom situasjonen din endrer seg. Nye opplysninger må da dokumenteres.
Mer informasjon
Husbanken og kommunen samarbeider om bostøtteordningen, men det er kommunen som har all kontakt med deg som søker.
Du finner mer informasjon om bostøtte på Husbankens bostøttesider.
Som innbygger kan du søke Hitra kommune om startlån. Startlån skal bidra til at personer som ikke får finansiering i privat bank kan skaffe seg en egnet bolig og beholde den.
Hva kan det gis startlån til?
- Kjøp av bolig
- Utredning og tilpasning av bolig
- Bygge bolig
- Refinansiering for å forhindre tvangssalg på grunn av høye boutgifter
- Fullfinansiering eller samfinansiering med ordinær bank
Ved innvilgelse av startlån vil du som regel få et finansieringsbevis som viser hvor mye lån du kan få til å kjøpe bolig for.
Tildeling av startlån
Startlån tildeles etter en behovsprøving og Hitra kommune må prioritere innenfor rammen av lån og tilskudd. I vurderingen skal det legges vekt på om søker
- forventes å kunne finansiere egen bolig
- har benyttet mulighet til sparing innenfor sine økonomiske muligheter
Hvem kan få startlån?
- Barnefamilier som ikke bor i egnet bolig og har behov for å stabilisere bosituasjonen.
- Personer som har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer og som mangler egnet bolig.
- Personer som står i fare for å miste boligen på grunn av høye låneutgifter.
- Hitra kommune kan gi startlån i arbeidet med å rekruttere og beholde arbeidskraft. Startlån kan innvilges til personer hvor boligsituasjonen hindrer mulighetene til å ta en stilling eller opprettholde et arbeidsforhold i Hitra kommune.
- Hitra kommune kan innvilge startlån til kommunale leietakere for å frigjøre kommunale utleieboliger.
Hvem kan ikke få startlån?
- Personer som kan få lån i ordinære banker.
- Personer som allerede eier bolig.
- Personer som ikke bor i Hitra kommune, unntak kan gjøres etter individuelle vurderinger.
- Personer under 18 år.
- Personer uten gyldig oppholdstillatelse eller med begrenset oppholdstillatelse.
Hvordan søke startlån og tilskudd?
Hitra kommune behandler søknader om startlån og tilskudd i Husbankens obligatoriske saksbehandlingssystem – Startskudd.
Det søkes digitalt med BankID ved å følge linken: Startlån og tilskudd fra kommunen – Husbanken
Søknaden må ha følgende vedlegg:
- Skattemelding og utskrift av ligning de to siste årene
- Lønn- og/eller trygdeslipp de to siste månedene
- Arbeidskontrakt dersom du er i arbeid
- Eventuelt dokumentasjon på all gjeld med utskrift fra gjeldsregisteret og inkassoregisteret
- Dokumentasjon på nåværende boutgifter
- Dokumentasjon/begrunnelser for avslag på søknad om lån i ordinær bank
- Ved nedsatt funksjonsevne; legeattest/erklæring fra spesialist, ergoterapeut eller lignende
- Ved utbedring; kostnadsoverslag, anbud eller tilbud på arbeidskostnader
- Dokumentasjonen legges inn elektronisk i Startskudd.
Dersom du trenger hjelp til å søke tar du kontakt med boligkontoret. Når søknaden er levert kan du kommunisere digitalt med saksbehandler gjennom meldingsfunksjonen i Startskudd.
Søknad og behandling
Søknader behandles fortløpende. Saksbehandlingstiden kan variere avhengig av saksmengde. Det må påberegnes ventetid. Det blir gjort et administrativt vedtak og du vil motta brev om utfallet på søknaden.
Klage
Dersom du ikke er enig i vedtaket, eller mener det inneholder feil, kan du klage innen tre uker etter at du har mottatt svaret.Klagen må være underskrevet av deg, eventuelt din verge eller fullmektig.
Klagen tas først opp til ny vurdering i boligkontoret. Dersom klagen ikke medfører at vedtaket omgjøres, sendes saken videre til Hitra kommunes klageinstans for endelig avgjørelse.
Innhold kommer