Offentlig postjournal/postliste
En offentlig postjournal er en liste over inngående og utgående post til et offentlig organ. Her finner du overskriften på saken og dokumentet, og navnet på avsender eller mottaker av dokumentene.
All post til og fra kommunen er offentlig dersom den ikke inneholder taushetsbelagte opplysninger eller er unntatt offentlighet grunnet andre forhold jmf. lovverket. Det betyr at du kan finne dokumentet ditt omtalt, sitert eller gjengitt i sin helhet.
Send aldri sensitive opplysninger i e-post.
Hitra kommune vil fra 01.01.2024 fulltekstpublisere inngående og utgående dokumenter som ikke er unntatt offentlighet etter lovverk. Det vil si at publikum selv kan laste ned dokumenter fra vår postliste. Merk at det kan ta 3 dager før dokumentene er tilgjengelige på postlisten.
Ved dokumenter unntatt offentlighet, må det bestilles innsyn. Fra postlisten kan du ikke åpne dokument unntatt offentlighet direkte, men klikke på dokumentet for å be om innsyn gjennom vår løsning skriftlig, eller fremsettes bestillingen muntlig ved fysisk oppmøte eller telefonisk.
Arkiv
For innsyn i vårt arkiv, ta kontakt med Servicetorget på telefon 72 44 17 00, epost til postmottak@hitra.kommune.no eller send et brev til kommunen, postadresse Hitra kommune, Rådhusveien 1, 7240 HITRA
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Alle innbyggere, næringsdrivende og media kan be om innsyn i kommunens offentlige informasjon. Innsynrett er en rett til å se offentlige dokumenter og all offentlig informasjon som er lagret. Det finnes regler som begrenser denne retten, men alle saksdokumenter skal i utgangspunktet være åpne for innsyn.
Målgruppe
Dette er en allmenn rettighet som gjelder hele befolkningen.
Kriterier/vilkår
Krever du innsyn i saksdokumenter, må kravet gjelde en bestemt sak, eller i rimelig utstrekning saker av en bestemt art.
Pris for tjenesten
Kommunen kan ta betalt for utskrifter, kopier og utsendelse når antallet er over 100 sider i en sak. Da kan det kreves en krone per ark utover 100 og betaling for hele utsendelsen. For høykvalitetskopier gjelder det egne regler.
Saksbehandlingstid
Krav om innsyn skal avgjøres så raskt som mulig. Det betyr vanligvis samme dag eller innen 1-3 arbeidsdager. Hvis du ikke har mottatt svar innen 5 arbeidsdager fra kommunen mottok kravet ditt, regnes dette som et avslag.
Klagemulighet
Hvis kravet ditt blir avslått, skal kommunen vise til den bestemmelsen som er grunnlaget for avslaget. Kommunen skal også opplyse om klageadgangen og klagefristen.
Statsforvalteren er klageinstans, men klagen skal sendes til kommunen. Du har også klagerett hvis du ikke har fått svar innen fem arbeidsdager etter at kommunen har mottatt kravet. Dette regnes da som et avslag. Klagen skal avgjøres så snart som mulig. I tilknytning til klagebehandlingen kan Statsforvalteren også bestemme at dokumentet skal gjøres kjent helt eller delvis etter regelen om merinnsyn.
Innsyn i saksdokumenter
Saksdokumentene (møteinnkalling og møteprotokoll) ligger under hvert møte i møtekalenderen.
Innsyn i planer/reguleringsplaner
Disse ligger på hjemmesiden til Hitra kommune.
Lover
- Offentleglova*
- Offentlegforskrifta*
- Arkivloven*
- Forvaltningsloven*
- Kommuneloven*
- Særlover
- Særforskrifter