Velkommen til Hitra kommune

Hitra når du vil

Meny
Søk
  • Hitra.no
  • Translate
  • Politikk
  • Min Side
  • Søk
  • Meny
  • Våre tjenester
    • Barnehage og skole
    • Helse og omsorg
    • Plan bygg og eiendom
    • Vann, avløp og renovasjon
    • Næring
    • Kultur og idrett
    • Kontakt og innsyn
    • Organisasjonen
    • Vakttelefoner
    • Samfunnsutvikling
    • Politikk og demokrati
    • Høringer og kunngjøringer
    • Skjemaer
    • Ledige stillinger
    • Ansattportal

Våre tjenester

  • Barnehage og skole
  • Helse og omsorg
  • Plan bygg og eiendom
  • Vann, avløp og renovasjon
  • Næring
  • Kultur og idrett
  • Kontakt og innsyn
  • Organisasjonen
  • Vakttelefoner
  • Samfunnsutvikling
  • Politikk og demokrati
  • Høringer og kunngjøringer
  • Skjemaer
  • Ledige stillinger
  • Ansattportal

Offentlig ettersyn – Handlings- og økonomiplan 2024-2027

Oppdatert: 14. november 2023

Hitra formannskap vedtok sitt forslag til handlings- og økonomiplan 2024-2027 med tilhørende betalingssatser og gebyrregulativ for 2024 for Hitra kommune i møte den 07.11.2023, sak 136/23.

Forslaget legges ut til offentlig ettersyn i tidsrommet 09. november til 23. november 2023 (trypp på lenken for å se Økonomi- og handlingsplanen).

Siste frist for høringsinnspill er 23. november 2023.

Hitra kommune, Ordføreren

Vedtak F-sak 136/23, 07.11.23

Hitra formannskap vedtar å legge ut forslag til Handlings- og økonomiplan 2024-2027, herunder betalingssatser og gebyrregulativ for 2024 for Hitra kommune til offentlig ettersyn i perioden 09.11.- 23.11.2023. Frist for høringsinnspill er innen den 23.11.2023.

Høringsforslaget innebærer drifts- og investeringsbudsjett slik det fremgår i Framsikt.

• Bevilgningsoversikt drift og investering og økonomisk oversikt drift.

• Årlig utvikling i gjeld i planperioden.

Kommunalområdenes og Storkjøkkenets rammer fastsettes i henhold til bevilgningsoversikt drift og rammetildelingen er netto driftsrammer

  1. Betalingssatser og gebyrer

Gebyrer økes i takt med Stortingets fastsatte satser eller med deflator 4,3% (ordinær pris og lønnsvekst).
Det vises for øvrig til enkeltsaker for detaljert oversikt over gebyrregulativ der også statlige satser er med. Husleie økes i henhold til konsumprisindeksen.
Retningslinjer for beregning av selvkost for kommunale betalingstjenester er lagt til grunn ved fastsettelse av avgifter/gebyrer for vann, avløp, feiing, plan- og byggesaksbehandling og kart/oppmåling.

Vanngebyret foreslås økt med 15%:

  • Abonnementsgebyret økes fra kr 2.160 til kr 2.484 eks. mva.
  • Forbruksgebyret økes fra kr 13,24 til kr 15,22 eks. mva. pr. m3

Avløpsgebyret foreslås økt med 2,9%:

  • Abonnementsgebyret fra kr 2.342,48 til kr 2.410,40 eks. mva.
  • Forbruksgebyret økes fra kr 12,30 til kr 12,66 eks. mva. pr. m3.

Feiegebyret holdes uendret, kr 395,62 eks.mva.

Renovasjonsgebyr ReMidt IKS for 2024 fastsettes til:

  • Renovasjon husholdninger: kr 4.100 eks. mva. (endring fra kr 4.000 i 2023)
  • Renovasjon fritidshus (Servicegrad2): kr 1.590 eks. mva. (endring fra kr 1.550 i 2023)
  • Slamgebyr:
    – Oppmøtepris kr 746 per anlegg, eks. mva. (O) (endring fra kr 686 per anlegg i 2023)
    – Tømming og behandling fra slamavskiller kr 451 per m3, eks. mva. (P1) (endring fra kr 416 i 2023)
    – Tømming og behandling fra tett tank kr 382 per m3, eks. mva. (P2) (endring fra kr 352 i 2023)
    – Tømming og behandling fra minirenseanlegg kr 382 per m3, eks. mva. (P2) (endring fra kr 352 i 2023)

Plan- og byggesaksbehandling og kart/oppmåling; gebyrsatser foreslås i hovedsak økt med deflator 4,3%.

  • Skatt

a) I medhold av eiendomsskattelovens §§2 og 3 skal det for skatteåret 2024 skrives ut eiendomsskatt på:

I. Kraftverk, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfattet av særskattereglene for petroleum, jfr. eiendomsskattelovens §3 bokstav c). Utskrivningsalternativet omfatter også flytende oppdrettsanlegg i sjø, jfr. Eiendomsskattelovens § 4 tredje ledd. Videre skrives det ut eiendomsskatt på næringsdelen (bygning og grunn) i de tidligere skattlagte verk/bruk, jf. andre ledd i overgangsregelen til eiendomsskattelovens §§ 3 og 4.
Eiendomsskattesatsen settes til 7 promille.

II. Det skrives ut skatt på et særskilt skattegrunnlag som følge av at produksjonsutstyr og – installasjoner ikke skal medtas i takstgrunnlaget. De tidligere verk og bruk ble taksert og regnet som næringseiendom fra 2019. Det særskilte skattegrunnlaget er differansen mellom ny takst for objektene fra 2019 og skattegrunnlaget i 2018. Grunnlaget skal i 2024 være redusert med seks syvendedeler (jf. overgangsregel til §§ 3 og 4 første ledd).
Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget skal være 7 promille.
Eiendomsskatten skal betales i to terminer. Ved taksering og utskriving av eiendomsskatt benytter kommunen vedtatte skattevedtekter.


b) Skattøret fastsettes til 10,95 % i henhold til Regjeringens forslag til Statsbudsjett.

c) Skatteanslaget fastsettes til kr 184.404.000 for 2024.

  • Renter/lån

Kommunestyret godkjenner en låneramme for 2024 på kr 215.565.200, hvorav kr 87,6 mill. er utsatt låneopptak fra 2023, jfr. bevilgningsoversikt investering.
Det beregnes et gjennomsnittlig rentenivå for hele planperioden med 3,8%.
Lån opptas når kommunedirektøren finner det nødvendig i forhold til prosjektenes utvikling og kommunens likviditet, jfr. økonomireglementet.
Startlån tas opp med kr 14.000.000 i 2024. Eventuelle økninger i startlån i løpet av året tas opp som egen sak i kommunestyret.

  • Lønns- og prisvekst

I budsjettet for 2024 er det beregnet en pris- og lønnsvekst på kommunalområdene med 4,3%, som er i tråd med beregnet deflator i statsbudsjettet.

  • Kontrollutvalgets forslag til budsjett er innarbeidet i fremlagt handlings- og økonomiplan.

  • Kirkens budsjett, rammer for drift og investeringer og deres gebyrforslag er innarbeidet i fremlagt handlings- og økonomiplan. Driftstilskuddet for 2024 er foreslått økt med deflator 4,3%, fra kr 3.385.000 til kr 3.531.000.

  • Formannskapet og utvalgene gis fullmakt til å omdisponere innenfor utgiftsrammene for det enkelte rammeområde i henhold til vedtatte økonomireglement.

  • Vedtatte handlingsregler legges til grunn for kommunens økonomistyring.
Skriv til oss

Hitra kommune
Rådhusveien 1
7240 Hitra

Send sikker digital post / Send e-post

Kontonummer: 4223 59 80139
Organisasjonsnummer: 938772924
EHF: 938 772 924

Besøk oss

Servicetorget
Rådhusveien 1

Åpningstid Rådhuset
Mandag-fredag: 08:00-15:00

Tilgjengelighetserklæring

Ring oss

Servicetorget
Telefon: 72 44 17 00

Åpningstid telefon
Mandag-fredag: 09:00-15:00

Psykisk hjelpetelefon (døgnåpen): 480 49 260

Copyright © 2025 Nettstedet eies av Hitra kommune. Personvern og innsyn

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Cookie SettingsReject AllAccept
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
LAGRE OG GODKJENN

Lagre nettstedet til startskjermen

LAGRE