Det har blitt kjent at en teknisk feil i fagsystem for barnevernet, Visma Familia har gjort at bekymringsmeldinger ikke har kommet fram til mange kommuner.
Plattformen som er rammet av teknisk svikt er et samarbeid mellom leverandør av fagsystemet VISMA Familia og KS. Hitra Kommune har tidligere brukt systemet Visma Familia, men bruker det ikke nå lenger. I Hitra kommune benyttes i all hovedsak ordinær postgang for innsending av bekymringsmeldinger.
– Vi har tatt en utsjekk, og ut fra det, er det ingen indikasjoner på at vi har vært berørt. Det er jo snakk om relativt få meldinger som har gått gjennom dette systemet, og når vi ser på de bekymringsmeldingene vi har mottatt i perioden, er det ingen ting som tyder på at bekymringsmeldinger ikke har nådd oss, sier Kjell Roar Sæther, kommunikasjons- og beredskapssjef i Hitra kommune.
Han vil likevel komme med en oppfordring:
– Hvis det er noen som skal ha brukt tjenesten Nasjonal meldingsportal for å melde fra om noe, og ikke fått tilbakemelding fra oss, så ber vi dem ta kontakt, sier Kjell Roar Sæther.