Søknad om motorisert ferdsel i utmark skal stiles til Hitra kommune, uavhengig om søknaden gjelder transport i eller utenfor et av verneområdene.
Søknaden skal sendes inn ved bruk av kommunens søknadsskjema, eller som et minimum inneholde opplysninger om hvem som søker og hvem som eventuelt er andre brukere av tillatelsen, hvilken lov- eller forskriftsparagraf det søkes etter, type kjøretøy som skal benyttes, transportrute, tidsrom for transport, hvorvidt det søkes om på kjøring på barmark, snø, vann eller i luft og begrunnelse for søknaden.
Søknad om motorisert ferdsel må begrunnes godt og være i tråd med gjeldende regelverk for å kunne innvilges.
Til søknaden skal det vedlegges et kart som viser transportrute for kjøringen. Du kan utarbeide og skrive ut kart i PDF ved bruk av verktøyene i kommunens kartportal.
Ved mangelfull søknad vil kommunene sende ut et foreløpig svar og innhente nødvendige opplysninger for å kunne behandle søknaden. Søknader vil ikke bli behandlet før disse er fullstendige.
Når kommunen gir dispensasjon for kjøring vil et av vilkårene være at søker fører kjørebok. Denne skal medbringes ved kjøring sammen med tillatelsen og fremvises ved eventuell kontroll av Politi, naturoppsyn eller grunneier.
Husk at kommunen kun behandler dispensasjon fra forbudet i lov og forskrift. Grunneiers tillatelse er påkrevd for at en tillatelse til motorisert ferdsel skal være gyldig.