§ 1 Eierforhold og virkeområde
Vedtektene gjelder for barnehager som eies og drives av Hitra kommune. Barnehagene drives etter de til enhver tid gjeldende bestemmelser i Lov om barnehager og gjeldende forskrifter med hjemmel i barnehageloven.
§ 2 Formål
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering
§ 3 Foreldreråd og Samarbeidsutvalg
Hver barnehage skal ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg (Lov om barnehage § 4). Foreldrerådet består av foreldre til alle barn i barnehagen og skal fremme deres fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.
Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. På små enheter kan barnehage og skole velge et felles samarbeidsutvalg, om det anses som hensiktsmessig. (Lov om barnehage § 5). Samarbeidsutvalget består av foreldre og ansatte i barnehagen slik at hver gruppe er likt representert. Barnehageeier kan delta i samarbeidsutvalget.
Ved felles samarbeidsutvalg for barnehage og skole, vises det til bestemmelsene i Barnehageloven og Opplæringsloven. Samarbeidsutvalgsmøter holdes i henhold til fastsatt plan på den enkelte enhet og for øvrig når samarbeidsutvalgets leder finner det nødvendig.
§ 4 Opptak og oppsigelse
Hitra er ett opptaksområde. Kommunedirektøren foretar opptak av barn til barnehagene i en samordnet opptaksprosess. Barnehagene tildeler plass til barn bosatt i Hitra kommune på tidspunkt for oppstart. Bestemmelsen kan fravikes ved spesielle omstendigheter. Nytt barnehageår starter medio august.
Søknad om opptak ved barnehagene skjer på fastsatt elektronisk skjema (www.hitra.kommune.no), med søknadsfrist for hovedopptak 1.mars og løpende opptak kvartalsvis.
For å komme i betraktning til plass ved det årlige hovedopptaket må søknaden være mottatt innen søknadsfristen. De søkere som søker etter frist blir satt på søkerliste.
Ledige plasser gjennom året blir besatt på grunnlag av søkerlisten. Barn som får plass i barnehage, beholder plassen inntil den sies opp eller til det året barnet begynner på skolen.
Plassen kan sies opp med 1 måneds oppsigelse fra dato oppsigelsen mottas. Kontingenten betales ut oppsigelsestiden.
§ 5 Opptakskriterier
Ved hovedopptak følges nasjonale bestemmelser, bl.a. «Forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage.» Retten til barnehageplass følger av Barnehageloven, og den legges til grunn for opptak av barn i barnehagene i Hitra kommune.
«Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter. Barn som fyller ett år i september, oktober eller november det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år i samsvar med denne loven med forskrifter.» §16 Barnehageloven.
Hitra kommune har løpende opptak for barn som fyller ett år i løpet av barnehageåret. Disse barna tilbys plass innen fylte 12 måneder.
Følgende kriterier legges til grunn for opptak til kommunale barnehager:
- Barn med nedsatt funksjonsevne ellerbarn som det er fattet vedtak om etter lov om barnevernstjenester. (Lov om barneverntjenester § 4-12 og §4-4) andre og fjerde ledd)
Barn som søker og oppfyller ett av disse to kriteriene har rett etter Lov om barnehager § 13 til første prioritet. - Barn som det er anbefalt plass av hjelpetjenestene, jfr. Hitra kommunes satsing på tidlig innsats
- Barn av flyktninger der foreldre gjennomfører introduksjonsprogram.
- Barn som søker endringer i oppholdstiden
- Søskenprioritet; gjelder søknad til samme barnehage som søsken har plass i
- Barn som skal begynne på skolen (neste skoleår), og som ønsker overflytting til barnehage som sokner til den skolen som barnet skal gå på
- Under ellers like vilkår prioriteres eldre barn foran yngre barn
§ 6 Foreldrebetaling
Foreldrebetaling skjer etter de til enhver tid gjeldende satser vedtatt av kommunestyret. Makspris for barnehager er fastsatt av Stortinget. Det betales for 11 måneder per. år. Hele august er betalingsfri. Betaling finnes sted etterskuddsvis. Betaling for kost kommer i tillegg. Kostpenger beregnes etter oppholdstid og fastsettes av kommunestyret.
Det betales for hele oppsigelsestida.
§ 7 Moderasjonsordninger og friplass
Søskenmoderasjon
Søskenmoderasjon følger regelverket i Forskrift om foreldrebetaling §3a. Reduksjonen for det andre barnet er minimum 30 prosent. For det tredje barnet og eventuelt flere barn, er det gratis barnehageplass. Søskenmoderasjon gjelder også når familien har barn i forskjellige barnehager internt i Hitra.
Reduksjon i foreldrebetalingen i familier med lav inntekt
Reduksjon i foreldrebetalingen i familier med lav inntekt følges nasjonale bestemmelser: Det søkes om reduksjon i foreldrebetalingen for ett barnehageår av gangen. Søknad skal skje på fastsatt skjema.
Gratis kjernetid
Kommunen skal gi fritak for foreldrebetaling for 20 timer per uke til alle barn fra og med 1. august i det kalenderåret de fyller to år og fram til skolestart, dersom: Husholdningens samlede inntekter i det siste året er lavere enn inntektsgrensen fastsatt av Stortinget, eller Det er en varig nedgang i husholdningens inntekter i inneværende år som gjør at husholdningens inntekter er lavere enn inntektsgrensen fastsatt av Stortinget.
Fritak for betaling ved barns sykdom
Barn som er borte fra barnehagen i lengre tid på grunn av sykdom, eller annet nødvendig fravær som følge av sykdom hos foreldre, der sammenhengende fravær utgjør mer enn en måned kan søke om fritak. Fritak innvilges kun månedsvis, og styrer behandler søknaden. Legeattest kreves ved en slik søknad.
Det kan innvilges permisjon for en begrenset periode dersom barns sykdom eller ande særlige grunner tilsier det. Søknad om permisjon behandles av styrer
§ 8 Åpningstider
Barnehagenes åpningstid er fra 07.15 –16.30. Styrer kan fastsette annet oppstartstidspunkt og sluttidspunkt etter drøftinger i barnehagens samarbeidsorganer, men ikke utover rammen for åpningstider, 9 timer og 15 minutt.
Personalet har avsatt 5 dager til felles planlegging og etterutdanning. Barnehagene har da stengt for barna.
Barnehagen har stengt jule- og nyttårsaften. Onsdag før skjærtorsdag holder barnehagen åpent til kl. 12.00, dersom 5 eller flere barn har behov for dette.
Barna skal avvikle 5 hele uker ferie i løpet av året. 5 planleggingsdager utgjør den femte ferieuka. Alle barn skal ha minst 3 uker sammenhengende ferie mellom uke 26 og 32. Ferieuker tas ut som hele uker. Det er felles barnehagetilbud ved Fillan barnehage i ukene 29-31. Alle foreldre/foresatte må fylle ut skjema for ferieavvikling, svarfrist er 1. mai og er bindende for barnets ferieavvikling.
§ 9 Ansvar og forsikring
Kommunen tegner ulykkesforsikring for alle barn i barnehagene. «Kollektiv ulykkesforsikring for skolebarn mm.». Kommunen har ansvar for barnet den tiden det oppholder seg innenfor barnehagens område samt turer i regi av barnehagen. Den omfatter også reise mellom hjem og barnehage. Kommunen har ingen erstatningsplikt overfor barnas eiendeler i barnehagen.
§ 10 Leke- og oppholdsareal
Departementet har gitt en veiledende norm for leke- og oppholdsareal som er 4m2 netto per barn over tre år og 5,3 m2 per barn under tre år, dette jf. rundskriv F-08/2006. For uteareal er anbefalingen 6 ganger innendørs godkjent leke- og oppholdsareal.
Ikrafttredelse 1.1.2024