Innledning
§ 1 Hjemmel
Med hjemmel i lov 17.juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringen (opplæringslova) § 9A-10, med vedtak i oppvekstkomiteen i møte den 25.09.19, fastsettes forskrift om felles ordensreglement for skolene i Hitra.
§ 2 Formål
Hitraskolen skal fremme samarbeid, trivsel, respekt og medansvar. Hitraskolen skal støtte og bidra til elevenes sosiale læring og utvikling, gjennom arbeid med fagene og i skolehverdagen forøvrig. Skolen skal være et sted der alle trives og utvikler seg i et sosialt fellesskap.
§ 3 Virkeområde
Ordensreglementet gjelder alle grunnskoler og kan ikke fravikes. Reglementet for orden og oppførsel beskriver hvilke tiltak som kan brukes ved brudd på reglene og fremgangsmåten når slike saker skal behandles (saksbehandlingsregler).
Ordensreglementet må videre ses i sammenheng med Hitra kommunes Plan for et trygt, godt og inkluderende skolemiljø. Planen er utarbeidet med bakgrunn i opplæringslovens kapittel 9 A og er felles for hitraskolen. Planen gir skolene føringer for hvordan de skal sikre et trygt og godt skolemiljø.
Ordensreglementet gjelder for alle aktiviteter i skolens regi, uavhengig av sted som eks skoleturer, klasseturer, leirskoleopphold. Ordensreglementet gjelder også skoleveien. Skolen plikter å gjøre ansatte, elever og foresatte kjent med dette ordensreglementet.
Regler og konsekvenser ved regelbrudd
Hitraskolen skal gi elevene de beste muligheter for læring og utvikling. Alle må derfor bidra til å skape et trygt og godt skolemiljø for både elever og ansatte ved å følge vanlige regler for hvordan man oppfører seg.
§ 4 Regler for orden
Elevene i hitraskolen skal:
- Møte presis til timer og avtaler.
- Møte forberedt til opplæringen.
- Gjøre skolearbeidet til avtalt tid.
- Ha med nødvendig utstyr.
- Holde orden med skolesaker/utstyr og bidra for fellesskapet.
§ 5 Regler for atferd
Elevene i hitraskolen skal:
- Være til stede i undervisningen.
- Yte god arbeidsinnsats i alle timer og i alle fag.
- Holde arbeidsro i timene.
- Vise hensyn og respekt for medelever, ansatte og andre som de møter i skolehverdagen.
- Rette seg etter beskjeder fra ansatte.
- Varsle dersom eleven opplever å bli krenket av andre elever eller av voksne.
- Ta vare på alt som tilhører skolen og følge skolens regler for bruk av hjelpemidler og annet spesialutstyr.
- Vise digital dannelse og nettvett og følge skolens regler for bruk av mobiltelefoner og digitalt utstyr.
Skolen aksepterer ikke at noen:
- Utsetter medelever eller voksne i skolemiljøet for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, psykisk eller fysisk vold, rasisme, trakassering eller utestenging på skolen, skoleveien eller i det digitale rom.
- Fusker i skolearbeidet.
- Forlater skolens område uten tillatelse.
- Tar med våpen og /eller farlige gjenstander til skolen.
- Tar med brus eller godteri til skolen.
- Bruker tobakk, snus eller e-sigaretter eller er påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler.
§ 6 Konsekvenser ved regelbrudd
Alle konsekvenser ved regelbrudd skal være av en slik art at eleven forstår hvilke regler som er brutt og hvorfor skolen må reagere på dette. Eleven skal, hvis det er mulig, få anledning til å gjøre opp for seg.
Hitraskolen vil normalt benytte følgende sanksjoner ved regelbrudd:
a. Anmerkning.
b. Skriftlig advarsel til elev.
c. Kontakt med foresatte.
d. Skriftlig melding til foresatte.
e. Pålegg om oppgaver for å rette opp skade som er påført skolens eiendom eller eiendeler (rydde søppel, vaske gulv, fjerne tagging og lignende).
f. Beslaglegge farlige gjenstander som kan benyttes til å utøve skade på andre.
g. Sette ned karakter i orden og/eller oppførsel etter gjentatte regelbrudd dersom foresatte på forhånd er varslet, jfr. forskrift til oppll §3-5 til § 3-7. Ved særlige grove enkelthendelser kan også karakter settes ned, jf forskrift til opplæringsloven § 3-5.
h. Bortvisning fra undervisningen inntil tre dager gjelder kun 8.-10 trinn, oppll § 9 A -11
i. Bytte klasse midlertidig eller permanent.
j. Elever med sterk utagerende atferd, skjermes i enkeltsituasjoner for ikke å volde skade på medelever eller gjenstander.
k. I helt spesielle tilfeller kan kommunen vedta et midlertidig eller permanent skolebytte (oppll § 8-1).
§ 7 Presisering av regelverket
§ 7.1 Fravær
Elevene har rett og plikt til grunnskoleopplæring. I tråd med Plan for et trygt, godt og inkluderende skolemiljø, skal foresatte varsle om fravær fra første fraværsdag. Gjentatt ugyldig fravær er brudd på ordensreglementet og skal tillegges vekt når ordens og oppførselskarakterer fastsettes. Hovedgrunnlaget skal være orden og oppførsel siste halvår. Elevenes foresatte skal varsles ved ugyldig fravær, både ved gjentatt for sent komming og annet fravær, for å få klarlagt årsaker til fraværet. Skolene følger rutinene for oppfølging av fravær som beskrevet i Plan for et trygt, godt og inkluderende skolemiljø.
Når det er forsvarlig, kan skolen etter søknad fra foresatte gi den enkelte elev permisjon i inntil to uker (oppll §2-11).
§ 7.2 Vurdering av orden og oppførsel
Vurdering i orden og oppførsel gjøres etter reglene om orden og oppførsel i dette reglementet, jmf §§ 4og 5. Elevens orden og oppførsel kan ikke vurderes ut fra andre vurderingsgrunnlag enn dette. Karakterene i orden og oppførsel vil vanligvis bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler. Karakterene kan også settes ned ved enkelthendelser dersom regelbrudd er et spesielt grovt brudd på reglementet (forskrift til opplæringsloven § 3-5). I vurderingen av orden og oppførsel skal det tas hensyn til elevens forutsetninger (forskrift til opplæringsloven § 3-5).
§ 7.4 Bortvisning
Bortvisning er den mest alvorlige sanksjonen for grunnskolen og kan bare brukes i de mest alvorlige tilfellene, eller ved gjentatte brudd på ordensreglementet.
Elever på 1.-7.trinn kan vises bort fra undervisningen for enkelttimer (inntil to timer) eller for resten av skoledagen (oppll 9 A-11). Det kreves tilsyn av eleven. Bortvisning inntil to klokketimer kan delegeres lærer og krever ikke enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Bortvisning resten av dagen eller bortvisning inntil tre dager (kun for 8.-10.trinn) krever enkeltvedtak fattet av rektor. Foresatte til eleven på 1.- 7.trinn skal varsles før det blir satt i verk bortvisning for resten av dagen.
Elever som truer med vold eller utøver vold kan vises bort fra undervisningen eller skolen. Lengden av bortvisningstiden vil avhenge av elevens alder, jmf oppll § 9 A-11, samt alvoret i situasjonen. Før vedtak om bortvisning, skal skolen ha vurdert andre tiltak.
§ 7.5 Beslag av gjenstander
På skolens område er det ikke tillatt med gjenstander som kan benyttes til å skade andre. Gjenstandene kan beslaglegges av skolen. Ulovlige gjenstander overleveres politiet. Andre beslaglagte gjenstander overleveres til eleven etter skoletid samme dag.
§ 7.6 Rusmidler
Tobakk, snus, e-sigaretter, alkohol, narkotika eller andre rusmidler er ikke tillatt i skoletiden. Skolen skal beslaglegge rusmidlene. Tobakk, snus, e-sigaretter og alkohol overlates til foresatte, ulovlige rusmidler til politiet.
§ 7.7 Skade-hærverk
Ved skade eller hærverk på skolens bygninger og eiendeler kan eleven i tillegg til å bli ilagt sanksjoner etter dette reglement, også bli erstatningsansvarlig (skadeerstatningsloven § 1-1). Foresatte kan bli erstatningsansvarlige etter skadeerstatningslovens regler.
Eleven kan gis anledning til å utbedre skadene selv dersom dette anses hensiktsmessig.
§ 8 Straffbare forhold
Skolen skal melder straffbare forhold til politiet. Elevens foresatte skal så raskt som mulig varsles muntlig, samtidig som politiet anmodes om bistand. Foresatte skal uansett varsles skriftlig om det er søkt om politiets bistand.
§ 9 Fremgangsmåte ved vedtak om tiltak og sanksjoner
Ved bevisst skade eller skadeverk på skolens eiendom eller andres utstyr, kan eleven bli erstatningsansvarlig etter Lov om skadeserstatning § 1.1.Foreldre er pliktig til å erstatte skade etter Lov om skadeserstatning § 1-2.
Ved alvorlige eller gjentatte regelbrudd (jmf.§§ 4-og 5) der det er aktuelt med sanksjoner som nevnt i § 6 punktene h-j, skal det fattes vedtak etter forvaltningsloven § 2. Elevens foresatte skal varsles og ha rett til å uttale seg før vedtak fattes.
Vedtaket kan påklages av foresatte etter forvaltningsloven § 28. Fristen for å klage er tre uker fra det tidspunkt de foresatte har mottatt enkeltvedtaket, jmf. Forvaltningsloven § 29. En eventuell klage kan rettes til skolen som har fattet enkeltvedtaket. Dersom skolen ikke gir klager medhold, sender skolen klagen til Fylkesmannen i Trøndelag som er endelig klageinstans.
Sanksjoner kan bare benyttes overfor den eller de elevene som har gjort seg skyldig i brudd på ordensreglementet. Kollektiv avstraffelser er ikke tillatt.
Eleven har rett til å uttale seg til den som treffer avgjørelsen før det besluttes eller treffes vedtak som nevnt under § 6.
Skolen kan ikke benytte andre sanksjoner enn de som er omtalt i dette reglementet.
Vedtatt i Utvalg oppvekst den 27.04.20