Dispensasjon etter plan- og bygningslovens bestemmelser innebærer at det i enkeltstående tilfeller gis unntak fra bestemmelser fastsatt i eller i medhold av plan- og bygningsloven, jf. pbl. § 19-2. Dispensasjons-adgangen i plan- og bygningsloven er en snever unntaksregel for å ha en viss fleksibilitet for tilfeller som ikke dekkes av bestemmelser i plan eller lov. Dispensasjon fra en plan endrer ikke planen, men gjelder kun for det enkelte tilfellet. Planen gjelder frem til den blir opphevet eller endret. Dette gjelder også eldre reguleringsplaner.
Når kan det gis dispensasjon
For å kunne gi dispensasjon er det to vilkår som må være oppfylt, jf. pbl § 19-2;
- Hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra, hensynene i lovens formålsbestemmelse eller nasjonale eller regionale interesser, kan ikke bli vesentlig tilsidesatt.
- Fordelene ved å gi dispensasjon skal være klart større enn ulempene.
Selv om begge vilkårene er oppfylt, kan kommunen avslå søknad om dispensasjon, jf. pbl. 19-2, første ledd. Det forutsettes da at kommunen kan gi en saklig begrunnelse for ikke å gi dispensasjon. En saklig begrunnelse kan være at det innenfor samme planområde er gitt tilsvarende dispensasjoner tidligere, og at kommunen i stedet ser behovet for å avklare problemstillingen gjennom planbehandling. Plan- og bygningsloven er en rettighetslov. Det innebærer at tiltakshaver har krav på tillatelse hvis søknaden er i samsvar med lov og gjeldende arealplan. Tiltakshaver har derfor ikke krav på tillatelse når søknaden betinger dispensasjon. Det kan ikke dispenseres fra saksbehandlingsregler og i utgangspunktet heller ikke fra enkelte regler i Byggteknisk forskrift.
Eksempel på søknad som krever dispensasjon
- Plassering av bygning er i strid med regulert byggegrense
- Bygging nær veg
- Bygningen er høyere enn krav i arealplan
- Utnyttingsgraden for eiendommen er overskrid
- Bygningen eller tiltak nær sjø eller vassdrag
Søknaden
Søknaden skal vanligvis inneholde:
- Hvem som er søker og hvilken eiendom søknaden gjelder
Dersom den som søker om dispensasjon ikke er hjemmelshaver på tiltakseiendommen må det legges ved samtykke fra hjemmelshaver som viser at hen aksepterer omsøkte tiltak
- Hva du skal bygge/gjøre
- Hvilken bestemmelse det søkes dispensasjon fra
- Dersom det søkes om midlertidig dispensasjon må dette angis i søknaden
- Begrunnelse for hvorfor du mener dispensasjon bør gis. Begrunn i forhold til begge de to vilkårene i pbl § 19-2 (en mer utfyllende veiledning er gitt i neste kapittel)
- Kvittering for nabovarsel som viser at naboer er varslet om dispensasjonssøknaden og opplysninger gitt i nabovarsel (gjenpart av nabovarsel). Søknaden skal sendes inn etter at fristen for nabomerknader har gått ut.
- Redegjørelse for eventuelle merknader naboer har kommet med til søknaden, og din / ansvarlig søkers vurdering av disse
- Situasjonsplan som er i målestokk hvor tiltaket er tegnet inn og målsatt. Avstander til eksisterende bebyggelse og eiendomsgrense skal også være målsatt i de fleste tilfeller.
Situasjonskart kan dere selv ordne i vår kartportal: Kommunekart
- Tegninger (vanligvis plan, snitt og fasade) av omsøkt bygg/tiltak i målestokk 1:100 eller annen egnet målestokk, og om nødvendig terrengprofil.
Hvordan begrunne en dispensasjonssøknad
Bestemmelsene plan- og bygningsloven krever at du begrunner søknaden. Når du skal skrive begrunnelsen skal du:
Vurdere om hensynet bak bestemmelsen du søker dispensasjon fra settes vesentlig til side. Hva hensynet bak en bestemmelse er, finner du ut ved å lese forarbeidene til bestemmelsen eller annen juridisk litteratur. Ta kontakt med kommunen dersom du ønsker hjelp til dette. For dispensasjon fra reguleringsplaner kan planbeskrivelsen ha opplysninger om dette. Til eksempel er hensynene bak arealformålet Landbruks-, natur- og friluftsliv (LNF) i kommuneplanen, å sikre at landbruksareal, naturområder og friluftsinteresser ikke blir tilsidesatt på bekostning av andre formål og bebyggelse. I lovens forarbeider (Ot.prp.nr. 32) fremgår det at denne betegnelsen «skal brukes for områder som skal nyttes eller sikres til landskapsproduksjon, herunder jordbruk, skogbruk og reindrift, og/eller som skal bli liggende som naturområder med spesiell betydning for friluftsliv». Når det kommer til byggeforbudet langs sjø som er hjemlet i plan- og bygningslovens § 1-8, fremgår hensynene direkte av lovteksten hvor det står at det i 100-metersbeltet skal tas særlig hensyn til natur- og kulturmiljø, friluftsliv, landskap og andre allmenne interesser.
Vurderingen av om hensynene bak bestemmelsen blir vesentlig tilsidesatt kan du gjøre på følgende måte;
- Skriv hva hensynet bak bestemmelsen er
- Skriv så hvorfor du mener at dispensasjonen ikke vesentlig tilsidesetter dette hensynet.
- Om det du skal bygge/gjøre er av betydning for noen av de hensynene som er omtalt i plan- og bygningslovens formålsbestemmelse § 1-1, kommentere du dette.
Beskrive hvorfor fordelene ved å gi dispensasjon er klart større enn ulempene. Det kan du gjøre på følgende måte;
- Skriv hva som er ulempene med det du skal bygge/gjøre. Det kan for eksempel være ulemper for allmennheten, naboer, for det hensynet bestemmelsen er ment å ivareta.
- Skriv deretter hva som er fordelene med dispensasjonen.
- Vurder fordeler og ulemper opp mot hverandre, og begrunn hvorfor du mener fordelene er klart større enn ulempene.
Når det kommer til hvilke fordeler som er relevante er det slik at personlige og økonomiske forhold normalt ikke kan benyttes som argumenter/vurderingstema. Relevante fordeler som kan vurderes vil være knyttet til areal – og ressursdisponering, samfunns -nytte og objektive fordeler for eiendommen. Fordelene må gjøre seg gjeldende i den konkrete saken og ikke være av generell art. Ved en vurdering av ulempene, vil blant annet følgen av tilsidesatte hensyn være relevant. Videre kan dårligere solforhold, støy, lukt og overvanns – problematikk være relevante ulemper.
Relevante bestemmelser i plan- og bygningsloven
§ 1-1.Lovens formål
Loven skal fremme bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og framtidige generasjoner.
Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver og gi grunnlag for vedtak om bruk og vern av ressurser.
Byggesaksbehandling etter loven skal sikre at tiltak blir i samsvar med lov, forskrift og planvedtak. Det enkelte tiltak skal utføres forsvarlig.
Planlegging og vedtak skal sikre åpenhet, forutsigbarhet og medvirkning for alle berørte interesser og myndigheter. Det skal legges vekt på langsiktige løsninger, og konsekvenser for miljø og samfunn skal beskrives.
Prinsippet om universell utforming skal ivaretas i planleggingen og kravene til det enkelte byggetiltak. Det samme gjelder hensynet til barn og unges oppvekstvilkår og estetisk utforming av omgivelsene. For boliger skal prinsippet om universell utforming ivaretas gjennom krav til tilgjengelighet.
Kapittel 19. Dispensasjon
- 19-1.Søknad om dispensasjon
Dispensasjon krever grunngitt søknad. Før vedtak treffes, skal naboer varsles på den måten som nevnt i § 21-3. Særskilt varsel er likevel ikke nødvendig når dispensasjonssøknad fremmes samtidig med søknad om tillatelse etter kapittel 20, eller når søknaden åpenbart ikke berører naboens interesser. Regionale og statlige myndigheter hvis saksområde blir direkte berørt, skal få mulighet til å uttale seg før det gis dispensasjon fra planer, plankrav og forbudet i § 1-8.
- 19-2.Dispensasjonsvedtaket
Kommunen kan gi varig eller midlertidig dispensasjon fra bestemmelser fastsatt i eller i medhold av denne lov. Det kan settes vilkår for dispensasjonen.
Dispensasjon kan ikke gis dersom hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra, hensynene i lovens formålsbestemmelse eller nasjonale eller regionale interesser, blir vesentlig tilsidesatt. Fordelene ved å gi dispensasjon skal være klart større enn ulempene. Det kan ikke dispenseres fra saksbehandlingsregler.
Ved dispensasjon fra loven og forskriften til loven skal det legges særlig vekt på dispensasjonens konsekvenser for helse, miljø, jordvern, sikkerhet og tilgjengelighet.
Departementet kan i forskrift gi regler for omfanget av dispensasjoner og fastsette tidsfrist for behandling av dispensasjonssaker, herunder fastsette tidsfrist for andre myndigheters uttalelse i dispensasjonssaker og gi regler om beregning av frister, adgang til fristforlengelse og konsekvenser av fristoverskridelse.
- 19-3.Midlertidig dispensasjon
Midlertidig dispensasjon kan gis tidsbestemt eller for ubestemt tid. Ved dispensasjonstidens utløp eller ved pålegg må søkeren uten utgift for kommunen fjerne eller endre det utførte, eller opphøre med midlertidig tillatt bruk, eller oppfylle det krav det er gitt utsettelse med, og hvis det kreves, gjenopprette den tidligere tilstand.
Dispensasjon kan gjøres betinget av erklæring der også eier eller fester for sin del aksepterer disse forpliktelser. Erklæringen kan kreves tinglyst. Den er bindende for panthavere og andre rettighetshavere i eiendommen uten hensyn til når retten er stiftet og uten hensyn til om erklæringen er tinglyst.
Bygge nærmere kommunal/fylkesveg
Om du skal bygge hus, bod, garasje, mur, trapp eller annet fast konstruksjon nærmare enn 50 meter fra senterlinjen til fylkesvei, må du søke om dispensasjon. Dette gjelder dersom eiendommen din ikke har en regulert byggegrense i gjeldende plan.
Slik søker du
For å søke om dispensasjon langs fylkesvei kan du bruke det elektroniske søknadskjemaet på hjemmeside til Statens vegvesen
Pris
Søknad om dispensasjon blir fakturert etter prisboken til Hitra kommune.
Sende inn søknad
Du kan møte opp på Rådhuset ved og levere søknaden.
Du kan sende søknaden i brevform til:
HITRA KOMMUNE
Rådhusveien 1
7240 Hitra