Alle reguleringsplaner i Hitra kommune som er registrert med status oppstart planarbeid, planforslag eller endelig vedtatt reguleringsplan er å finne i vårt planregister www.arealplaner.no ved å søke på eiendom eller navn på planen.
Hva er en reguleringsplan?
En reguleringsplan er en detaljert plan som bestemmer hvordan et område skal brukes og bebygges. Reguleringsplanen består av tre hoveddokumenter:
- Plankart – Viser hva man kan bruke området til.
- Planbestemmelser – Detaljerte krav knyttet til arealbruk og bygninger.
- Planbeskrivelse – En generell beskrivelse av hensikten med planen
Plankart og planbestemmelser er de juridisk bindende dokumentene i planen. Dette betyr at alle bygge- og anleggstiltak som skal utføres på en eiendom må oppfylle kravene i disse.
Reguleringsplanen er politisk vedtatt og gjelder for et avgrenset område. I kommunens kartløsning kan du se en oversikt over vedtatte reguleringsplaner.
Fremme privat reguleringsplan
Private tiltakshavere, organisasjoner og andre myndigheter har rett til å fremme forslag til detaljregulering. Selve planforslaget må utarbeides av fagkyndig, og det er visse krav til fremstilling av planforslaget.
Dersom du ønsker å fremme et planforslag må du utarbeide et planinitiativ også ta kontakt med kommunen for å avtale et oppstartsmøte. Planinitiativet må være tilstrekkelig beskrevet og dokumentert. Det gjør du ved å fylle ut dette skjemaet:
Planinitiativ
Oppstart av planarbeidet
Oppstartsmøtet mellom forslagsstiller og kommunen er obligatorisk i starten av en planprosess og avtales når planinitiativet er levert inn. Kommunen tar kontakt for å avtale møtet.
Hvor omfattende råd som kan gis av kommunen i møtet, vil avhenge av omfanget og kvaliteten på det innsendte materialet. Kommunen skriver referat fra møtet og sender dette til forslagsstiller.
Plankonsulenten skal kunngjøre igangsetting av planarbeidet med annonse i Hitra-Frøya og Adresseavisen og varsle berørte parter i brev. Hvis planforslag skal presenteres på et informasjonsmøte, skal det varsles om sted og tid for dette møtet. Om kommunen har avgjort i oppstartsmøte at planen ikke skal konsekvensutredes i følge forskrift skal dette fremgå.
Disse skal varsles:
– Berørte grunneiere, fester og så langt mulig andre rettighetshavere og berørte naboer.
– Relevante statlige regionale myndigheter og interesseorganisasjoner.
– Trøndelag fylkeskommune og Statsforvalteren i Trøndelag skal alltid varsles.
Ved varsel om oppstart skal det sendes kopi av varslingsbrev med vedlegg, adresseliste og annonse med dato til Hitra kommune, plan, landbruk og miljø. Vi kunngjør en kopi av varslingen på våre nettsider.
Utarbeide og fastsette planprogram
For planforslag som kan ha vesentlig virkning for miljø og samfunn skal det som ledd i varsling av planoppstart, utarbeides planprogram, jamfør plan- og bygningsloven §§ 12-9 og 4-1.
Plankonsulent utarbeider forslag til planprogram i samsvar med krav i forskrift, og retningslinjer i tilbakemelding etter oppstartsmøte. Det bør avklares i oppstartsmøte hvordan høringen skal legges opp, og hvordan det skal samarbeides om planprogrammet.
Plankonsulent legger forslag til planprogram ut til offentlig ettersyn og sender det på høring til berørte private organisasjoner og til relevante regionale og statlige myndigheter, eventuelt til kommunale enheter dersom dette er avtalt i oppstartsmøtet.
Høring og offentlig ettersyn av planprogrammet skal alltid gjøres samtidig med varsel om oppstart av planarbeidet, det vil si kunngjøring i Adresseavisen og varsel med brev til berørte parter og myndigheter med henvisning til nettside.
I planprogrammet foreslås det hvilke alternativer som skal utredes, hvilke tema som skal utredes, hvilke formelle krav som skal stilles til konsekvensutredningene og hvordan medvirkningen skal skje. Planprogram med høringsuttalelser sendes kommunen. Saken skal alltid inneholde et sammendrag av høringsuttalelser og forslagsstillers kommentarer til uttalelsene.
Kommunen fastsetter planprogrammet, enten i administrativ eller politisk behandling. Fastsettingen kan ikke påklages. Fastsetting av planprogram i saker med/uten konsekvensutredning er gebyrbelagt.
Innsending av komplett planforslag
Planforslaget skal som minimum oppfylle kravene i pbl. § 12-1, bestemmelsene i kart- og planforskriften §§ 9 og 10 og kommuneplanens arealdel.
Planbeskrivelse og bestemmelser skal oversendes både som PDF og Word-fil.
Overordnet VA-plan skal innsendes for godkjenning sammen med planforslaget der dette er aktuelt
SOSI-fil av planen skal vedlegges planforslag, sammen med rapport for gjennomført SOSI-kontroll.
Dersom planforslaget ikke tas til behandling skal forslagsstiller underrettes innen tre uker fra planforslaget ble mottatt. Dersom planforslaget er i samsvar med kommuneplanens arealdel eller områderegulering kan avslaget kreves forelagt kommunestyret. Brevet må inneholde begrunnelse og informasjon om eventuell mulighet for foreleggelse kommunestyret.
På Regjeringens side om reguleringsplanarbeid finner du blant annet oppdatert veileder for utarbeiding av reguleringsplaner etter plan- og bygningsloven.
Vedtak om høring og utlegging til offentlig ettersyn
Når innsendt planforslag er komplett og konklusjonen er avklart, skriver kommunedirektøren et saksframlegg for behandling av saken fram til offentlig ettersyn.
Planen som fremmes til behandling er plankonsulentens plan. Dersom det foreslås endringer av det innsendte planforslaget, tas det kontakt med plankonsulent for å komme fram til enighet om forslaget. Dersom det ikke oppnås enighet vil kommunen legge fram saken med negativ innstilling eller eventuelt fremme et alternativt planforslag. Det betyr at plankonsulentens plan avvises. Før kommunen fremmer et alternativt forslag, skal plankonsulent ha anledning til å uttale seg om dette. Uttalelsen vil bli referert i saksframlegget.
Høring og offentlig ettersyn
Komplett planforslag legges frem for planutvalget som fatter vedtak om forslaget skal legges ut til offentlig ettersyn. Kommunen legger saken ut til offentlig ettersyn og sender den på høring. Lovpålagt frist for å komme med merknad til planforslaget er minimum 6 uker. Statsforvalter og fylkeskommune skal alltid ha reguleringssaker til høring. Øvrige statlige og regionale myndigheter og interesseorganisasjoner får oversendt saken etter behov. Innsigelse til planforslaget fra overordnet myndighet skal være sendt inn innen høringsfristen. Øvrige berørte parter får også tilsendt høringsbrev.
Merknadsbehandling og endelig vedtak
Etter at høringsfristen er utløpt, sender kommunen innkomne merknader og uttalelser til plankonsulent for vurdering og kommentar. Plankonsulent innarbeider merknader og uttalelser med kommentarer i planforslaget og sender revidert planforslag til kommunen. Planforslaget legges fram for Planutvalget for behandling og til kommunestyret som fatter endelig planvedtak.
Kommunen kunngjør vedtaket i avisen, på kommunens nettside og eventuelt i sosiale medier. Kommunen informerer plankonsulent, forslagsstiller og berørte parter om vedtaket.
Klage
Du har mulighet til å klage på vedtaket. Klagefristen er tre uker fra kunngjøringsdato. Klagen kan sendes til postmottak@hitra.kommune.no eller til Hitra kommune, Rådhusveien 1, 7240 Hitra.
Gebyr
Gebyr for saksbehandling for behandling av reguleringsplanforslag fremkommer av kommunens gebyroversikt.