“Why are there so many parking lots? Why don’t people use their bikes more often?” var noe
av det første arkitektstudenten Sanne spurte seg da hun kom til Fillan.
I vår inviterte Hitra kommune 13 internasjonale arkitektstudenter fra NTNU i Trondheim for å få et
eksternt perspektiv på utviklingen i Fillan. Studentene fikk i oppgave å forme en fremtidsvisjon for
Fillan sentrum og ble gitt frie tøyler, noe som resulterte i fem spennende prosjekter.
“Det har vært kjempenyttig og inspirerende å ha studentene på besøk. Det er mye bra arbeid
av høy kvalitet som vi blir å ta med oss videre i prosjekteringen,” sier Marit Aune,
kommuneplanlegger for Hitra kommune.
Viktige tema ble tatt opp, slik som:
– Er det egentlig nødvendig med 513 parkeringsplasser i Fillan sentrum?
– Hvor skal de nye boligene til den raskt voksende befolkningen ligge?
– Hvordan kan man gjøre Fillan sentrum mer attraktiv?
New Fillan
Hvordan skape trivsel i Fillan sentrum?
I sitt prosjekt argumenterer Sanne og Anastasia for at Fillan allerede har all den infrastrukturen den trenger og at det viktigste nå er å skape trivsel i de eksisterende strukturene. Her viser de hvordan man kan få til store endringer med små grep slik at man kan gjøre sentrum attraktivt for opphold.
Reconnecting Vikan’s harbour to Fillan’s coastal identity
Hvordan skal Vikan se ut?
Tyskeren og franskmannen Thomas og Gaël så store muligheter i Vikan og kom med et alternativ til de nåværende forslagene. De mente det var viktig å bevare sjarmen og identiteten til havna, samtidig skapes verdi og fritidsaktiviteter tilgjengelig for alle. I dette prosjektet er det lagt opp til konsertarena, badstue, badetrapp, café mm. Det var viktig for dem at stedet fortsatte å ha den åpne og offentlige karakteren og at det ikke ble sånn som på grisholmen med private boliger.
Fillan’s vision for 2050
Hvordan skal de nye boligene i Fillan utformes?
Med den sterke befolkningsveksten i Fillan kommer spørsmålet om hvordan de nye innbyggerne skal bo samt hvor høye de nye bygene skal være. I dette prosjektet har de sett på mulighetene for utforming av nye boliger i Fillan sentrum med fokus på å skåne naturen rundt samt bygge på en måte som naturlig følger terrenget. Et alternativ til de store boligblokker som ofte bygges for tiden.
The slow street
Et bilfritt sentrum og en ny gågate?
I dag består Fillan sentrum av asfaltbelagte flater, og det er ingen tvil om at bilen har størst prioritet. Denne gruppen ønsker å skape et prioritetsskifte og gi plass til barna og den eldre generasjonen som kanskje ikke har bil , og som ofte bor i sentrumskjernen. De vil altså sette forgjengerne i sentrum. Her har de foreslått en bilfri sone, noe de mener vil kunne styrke bylivet og trivselen i sentrumskjernen betraktelig.
A walk in Fillan
Trenger man egentlig bilen til alt?
I sitt besøk på Fillan la Lara, Iris og Colombe merke til at innbyggerne på Hitra var spesielt glade i bilen sin, en tankegang som var ganske sjokkerende for pariseren og sveitseren, spesielt i en tid hvor klima står høyt på agendaen. Målet ble derfor å undersøke hvor avhengige folk i Fillan egentlig er av bilen, og hvordan man kan gjøre det mer attraktivt å gå eller syke. I sitt prosjekt argumenterer de for at biler skaper avstand og isolerer folk, mens gåing fremmer møter mellom mennesker. I tillegg er det ikke til å komme bort fra at gåing generelt er sunnere for kropp og sinn, miljøet og lommeboka.
Spørsmål?
Dersom du har noen spørsmål rundt planbuss eller noen av prosjektene ta kontakt med Hanna Rongland på epost: hanna.ronglan@hitra.kommune.no