Velkommen til Hitra kommune

Hitra når du vil

Meny
Søk
  • Hitra.no
  • Translate
  • Politikk
  • Min Side
  • Søk
  • Meny
  • Våre tjenester
    • Barnehage og skole
    • Helse og omsorg
    • Plan bygg og eiendom
    • Vann, avløp og renovasjon
    • Næring
    • Kultur og idrett
    • Kontakt og innsyn
    • Organisasjonen
    • Vakttelefoner
    • Samfunnsutvikling
    • Politikk og demokrati
    • Høringer og kunngjøringer
    • Skjemaer
    • Ledige stillinger
    • Ansattportal

Våre tjenester

  • Barnehage og skole
  • Helse og omsorg
  • Plan bygg og eiendom
  • Vann, avløp og renovasjon
  • Næring
  • Kultur og idrett
  • Kontakt og innsyn
  • Organisasjonen
  • Vakttelefoner
  • Samfunnsutvikling
  • Politikk og demokrati
  • Høringer og kunngjøringer
  • Skjemaer
  • Ledige stillinger
  • Ansattportal
Hjem > Plan bygg og eiendom > Byggesak > Ferdigattest

Ferdigattest

Når bygget (tiltaket) er ferdigstilt, må det søkes om ferdigattest. Det er først når søknad om ferdigattest er godkjent, eventuelt midlertidig brukstillatelse er innvilget, at man har lov til å ta i bruk bygningen. Ferdigattest er også dokumentasjon på at saken er avsluttet hos kommunen. Ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse blir gitt på bakgrunn av innsendt dokumentasjon.

Hvem skal sende inn ferdigattest?
Hvis det er sendt inn søknad via en ansvarlig søker, er det ansvarlig søker som skal søke om ferdigattest. Har du selv stått ansvarlig for tiltaket, skal du selv sende inn søknad. 

Dersom du har fått godkjent personlig ansvarsrett som selvbygger, må man huske å sende inn egenerklæring for selvbygger (skjema 5187) sammen med søknad om ferdigattest.

Ved tiltak med krav om ansvarlige foretak må det vedlegges følgende i søknaden:

  • Sluttrapport for avfall (kun aktuelt ved enkelte typer tiltak, jf. TEK17 § 9-6)
  • Gjennomføringsplan

Hvis det er gjort mindre ikke-søknadspliktige endringer i forhold til tillatelsen, må det vedlegges følgende i søknaden:

  • Oppdatert situasjonsplan
  • Oppdaterte tegninger
  • Dokumentasjon om tiltakets plassering slik det er utført

Slik søker du om ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse
Det er den som har søkt om tillatelse som, senest 3 uker før planlagt ferdigstillelse, skal sende inn søknad om ferdigattest (eventuelt midlertidig brukstillatelse – skjema 5169).

Søknad kan sendes inn på ulike måter:

  • Fagfolk kan søke ferdigattest som en del av digital byggesøknad
  • Benytt eventuelt skjema 5167 fra direktoratet for byggkvalitet her.

Midlertidig brukstillatelse
Så lenge det kun står igjen mindre arbeid, og det ikke er farlig å ta i bruk bygningen, kan du søke om midlertidig brukstillatelse. En midlertidig brukstillatelse betyr at du kan ta bygningen i bruk, men at de siste manglene må være gjennomført innen en frist som kommunen setter. Det gjøres oppmerksom på at det påløper gebyr for midlertidig brukstillatelse og at det må søkes om ferdigattest etter at tiltaket er ferdigstilt.

Saksbehandlingstid
Saksbehandlingsfristen for søknad om ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse er 3 uker, men søknaden blir behandlet så raskt som mulig.

Hva koster det å søke om ferdigattest?
Det er gratis å søke om ferdigattest, så lenge det ikke er mer enn 5 år siden første igangsettingstillatelse ble gitt.

Tiltak som ikke er søknadspliktige
Har du satt opp en garasje, tilbygg eller annen bygning som er unntatt søknadsplikt, må du gi beskjed til kommunen. Dette fordi kommunen skal kunne føre tiltaket inn i Matrikkelen (nasjonalt register for eiendommer, adresser og bygninger) og oppdatere sine kart over området.

Det er også i din egen interesse å gjøre dette. Registreringen sikrer deg dokumentasjon for at det du har gjort er lovlig etter dagens regler. Eventuelle senere regel- eller planendringer kan ellers føre til at det trekkes i tvil om du har bygd lovlig.

Dette gjør du ved å fylle ut skjema for ferdigstillelse og sende inn et situasjonskart som viser plasseringen av bygget til kommunen. Legg gjerne også med en skisse av tiltaket.

Hvor skal søknaden leveres?
Hvis skjema fra direktoratet for byggkvalitet benyttes, sendes skjema til kommunen via e-post, alternativt per post til: Hitra kommune, Rådhusveien 1, 7240 Hitra.

Man kan også møte opp på kommunehuset og levere søknaden på servicetorget.

For avslutning av gamle saker, se her.

Skriv til oss

Hitra kommune
Rådhusveien 1
7240 Hitra

Send sikker digital post / Send e-post

Kontonummer: 4223 59 80139
Organisasjonsnummer: 938772924
EHF: 938 772 924

Besøk oss

Servicetorget
Rådhusveien 1

Åpningstid Rådhuset
Mandag-fredag: 08:00-15:00

Tilgjengelighetserklæring

Ring oss

Servicetorget
Telefon: 72 44 17 00

Åpningstid telefon
Mandag-fredag: 09:00-15:00

Psykisk hjelpetelefon (døgnåpen): 480 49 260

Copyright © 2025 Nettstedet eies av Hitra kommune. Personvern og innsyn

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Cookie SettingsReject AllAccept
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
LAGRE OG GODKJENN

Lagre nettstedet til startskjermen

LAGRE