Sjekk først om du må søke om bruksendring
Sjekk først om du må søke om bruksendring
Avgrensinger i kommune- eller reguleringsplaner
Det kan være avgrensinger i kommune- eller reguleringsplan på hva du kan bygge. Dersom du ønsker å bruke arealet til noe annen enn det arealplanen sier eller eiendommen er regulert til, må du søke om dispensasjon. Dette kan for eksempel være bruksendring fra boligformål til næring.
Du får reguleringskart og reguleringsbestemmelser via kartsidene til Hitra kommune.
Du kan sende byggesøknad på egen hånd dersom
- Du endrer rombruken fra tilleggsdel til hoveddel innenfor samme branncelle (for eksempel fra bod eller vaskerom til stue, soverom eller liknende).
- Du slår sammen flere boenheter.
Dersom du ønsker å slå sammen boenheter må dette legges ved søknaden
- Opplysninger om gårdsnummer, bruksnummer, hjemmelshaver og adresse.
- Situasjonsplan.
- Målsette plantegninger av hver etasje som viser hva rommene blir brukt til i dag. Tegn også inn dører, vinduer og trapper, inngang osv. Dersom du har plantegninger av huset kan du bruke disse som utgangspunkt og tegne inn alle endringene slik huset brukes i dag.
- Følgebrev der du beskriver historikken til eiendommen/bygningen. Hvordan den var bygd, endringer som er gjort underveis og dagens situasjon.
Du må sende byggesøknad med hjelp fra fagfolk dersom
- Du skal lage en ny bolig/leilighet eller sekundærleilighet, for eksempel til utleieleilighet.
- Du skal bruke huset eller deler av det til noe annen enn det du gjør i dag. For eksempel fra næringsbygg til bolig, eller fra bolig til serveringssted eller butikk.
- Du skal endre på bærevegger eller bærende gulv.
- Du ønsker å få godkjent en eksisterende utleiedel som en selvstendig bolig etter plan- og bygningsloven.
Er det feil opplysninger i eiendomsregisteret (matrikkel)?
I forbindelse med utsending av kommunale gebyr er det mange som ringer om at kommunen har feil opplysninger om eiendommen. Dette kan for eksempel være at du blir fakturert for to boenheter og har bare en boenhet.
Kommunen bruker alltid opplysningene som ligger i matrikkelen (Norges offisielle register over fast eiendom, det vil si bygninger, boenheter og adresser)
Finn du at det som er registrert i matrikkelen om bygningen din er feil så kan du sende brev/e-post til kommunen om dette. Du må kunne dokumentere feilen med tidligere gitt tillatelsen og godkjente tegninger.
- Postadresse: Hitra kommune, Rådhusveien 1, 7240 HITRA
- E-post: postmottak@hitra.kommune.no