Midlertidig brukstillatelse
Hvem skal sende inn ferdigattest?
Dersom det er sendt inn en søknad via en ansvarlig søker er det ansvarlig søker som skal søke om ferdigattest. Har du selv stått ansvarlig for tiltaket skal du selv sende inn søknad.
Du kan bruke søknadsskjema fra direktoratet for byggkvalitet sine nettsider
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingsfristen for søknad om ferdigattest eller midlertidig tillatelsen er tre uker, men søknadene er behandlet så raskt som mulig.
Manglende ferdigattest på eldre tiltak
Kommunen skriv ikke ferdigattester for tiltak det er søkt om før 1. januar 1998.
Dersom du har søkt om byggetillatelsen i perioden 1. januar 1998 til 30. juni 2010, og kommunen har gitt midlertidig tillatelsen, skriv vi ut ferdigattest i følgende tilfelle:
a) Det stod ikke att alvorlige forhold etter at tiltaket fikk midlertidig brukstillatelse, og foretaket med ansvarsrett for relevant fagområde har vurdert og gitt en erklæring om at forholdene som stod igjen er utført i samsvar med byggetillatelsen.
b) Det stod at bare forhold av mindre betydning etter at tiltaket fikk midlertidig brukstillatelse, og eier eller tiltakshaver har gitt erklæring om at arbeidet er utført i samsvar med byggetillatelse.
Viss du søker om ferdigattest etter bokstav b, avgjør kommunen om de etterstående forhold er av en slik art at bestemmelsen kan nyttest.
Har du spørsmål?
Du kan ringe 72 44 17 00, eller sende en e-post til postmottak@hitra.kommune.no om du trenger hjelp eller har spørsmål. Oppgi gårds- og bruksnummer til eiendommen det gjelder. Om du har spørsmål om en byggesak som er under behandling er det fint om du oppgir saksnummeret.