Dersom sanitært avløpsvann fra eiendommen ikke kan knyttes til offentlig avløpsanlegg, må du få tillatelse fra kommunen til å slippe ut avløpsvannet.Kommunen er forurensningsmyndighet og søknad om utslippstillatelse kan sendes inn via søknadsskjema på kommunens nettside. Før avløpsanlegget kan bygges må det også søkes om byggetillatelse.
En søknad som er fullstendig skal avgjøres av kommunen innen 6 uker. Dersom søknaden ikke er komplett og dersom det foreligger særlige forhold som brukerkonflikter eller lignende, kan kommunen likevel bestemme at saken ikke kan behandles innen 6 uker.
Kommunen skal da gi søker beskjed om dette innen 6 ukersfristen.
Vær oppmerksom på at plan- og bygningsloven og forurensningsloven har ulike saksbehandlingsfrister.
En fullstendig søknad om tillatelse til å bygge små avløpsanlegg vil normalt inneholde følgende:
- søknadsskjema
- tegninger, målsatt og fagmessig utført som viser det som skal bygges
- situasjonskart (målsatt 1:1000) som viser plassering av det som skal bygges (oversikt over punkter som bør angis). Kart finnes i kommunens kartinnsyn eller Hitra e-torg.
- nabovarsling sendes ut i forbindelse med søknad om utslipp (Husk 2 ukers merknadsfrist for nabovarsel)
- erklæring om ansvarsrett
- gjennomføringsplan
- Skjema for erklæring om ansvarsrett, gjennomføringsplan og nabovarsel
- vedlegg for dokumentasjon av rensegrad og anlegg
- vedlegg for oversikt over berørte interesser
- vedlegg for dokumentasjon av nøytral fagkyndig
- veiforhold: Det må sendes inn erklæring på at vei tilfredsstiller de krav til tømming fra Remidt.
- Om tiltak skal berøres annen manns grunn, må det sendes inn samtykke fra grunneier til eiendommen tiltaket skal berøres.