Velkommen til Hitra kommune

Hitra når du vil

Meny
Søk
  • Hitra.no
  • Translate
  • Politikk
  • Min Side
  • Søk
  • Meny
  • Våre tjenester
    • Barnehage og skole
    • Helse og omsorg
    • Plan bygg og eiendom
    • Vann, avløp og renovasjon
    • Næring
    • Kultur og idrett
    • Kontakt og innsyn
    • Organisasjonen
    • Vakttelefoner
    • Samfunnsutvikling
    • Politikk og demokrati
    • Høringer og kunngjøringer
    • Skjemaer
    • Ledige stillinger
    • Ansattportal

Våre tjenester

  • Barnehage og skole
  • Helse og omsorg
  • Plan bygg og eiendom
  • Vann, avløp og renovasjon
  • Næring
  • Kultur og idrett
  • Kontakt og innsyn
  • Organisasjonen
  • Vakttelefoner
  • Samfunnsutvikling
  • Politikk og demokrati
  • Høringer og kunngjøringer
  • Skjemaer
  • Ledige stillinger
  • Ansattportal
Hjem > Plan bygg og eiendom > Kart og oppmåling > Deling av eiendom

Deling av eiendom

Deling eller endring av eiendom krever søknad og tillatelse etter § 26-1, jf. §§ 20-1 m og 20-4 d, i plan- og bygningslova (pbl). Dersom du ønsker å dele fra ei tomt eller ønsker å endre grenser for eiendommen din, må du søke til kommunen om dette.

En tillatelse til slik endring er trinn èn i en saksprosess der trinn to er å holde oppmålingsforretning og opprette ny eiendom/endre eiendomsgrensene. Gjennom oppmålingsforretningen får den nye matrikkelenheten et eget gårds- og bruksnummer (dette gjelder ikke ved arealoverføring). Den nye eiendommen, eller endring av denne, blir deretter registrert i det offisielle eiendomsregisteret.

Les dette før du søker

Vær klar over at saken kan bli omfattende dersom søknaden ikke er i samsvar med gjeldende arealplan for området. Det må da søkes om dispensasjon fra planen eller endring av plan, før det kan gis tillatelse til deling i samsvar med pbl § 26-1.

Før kommunen kan gi tillatelse til fradeling av eiendom og byggetillatelse for oppføring av nye bygg må alle for forhold rundt vann og avløp være avklart. For mer informasjon om dette, se denne siden. 

Hva får du?

  • Du får opprettet en ny selvstendig eiendom med eget gårdsnummer og bruksnummer.
  • Du får oppmålt og merket den nye eiendomsgrensen, og du får satt ned offentlige grensemerker der det er mulig.
  • Den nye eiendommen og grensene blir registrert i matrikkelen (eiendomsregisteret) og blir tinglyst.
  • Du får tilsendt et matrikkelbrev.

Krav til søker

Pbl § 21-2, 6. ledd, sier at det bare er den som er nevnt i matrikkellova § 9 som kan søke om tillatelse til oppretting av ny eiendom eller endring av slik eiendom.

  • Tinglyst(e) grunneier(e), altså den eller de som er registrert som hjemmelshaver(e) i grunnboken.
  • Personer som gjennom en rettskraftig dom er kjent som eier til den delen av eiendommen som er ønsket fradelt.
  • Personer som har innløst festegrunn etter lov om tomtefeste.

Dersom andre enn de personene som er nevnt ovenfor står som søker, må det legges frem skriftlig fullmakt som dokumenterer retten til å være søker.

Pris

Se gebyrregulativet for opplysninger om gebyr for nødvendig behandling av:

  • Søknad om fradeling (etter plan -og bygningsloven) av enkelttomt hvor fradelingen er i samsvar med fastsatt regulerings- eller bebyggelsesplan.
  • Søknad om fradeling (etter plan -og bygningsloven) av enkelttomt hvor fradelingen ikke er i samsvar med fastsatt regulerings- eller bebyggelsesplan.
  • Søknad om deling i LNF- område og/eller 100-metersbeltet i strandsonen hvor det må søkes om dispensasjon fra én enkelt bestemmelse gitt i eller i medhold av plan‐ og bygningsloven
  • Søknad om dispensasjon fra flere bestemmelser gitt i eller i medhold av plan‐ og bygningsloven

I tillegg kommer oppmåling og saksbehandling etter matrikkelloven og tinglysingsgebyr, se punkt 1.1-1.3, 2.1 og 2.13 i gebyrregulativet.

Slik søker du

1. Send ut nabovarsel

  • Bestill produktet e-nabovarsel eller nabovarsel fra Hitra e-Torg. Se hvordan du gjør det i Bestille kart og eiendomsinformasjon.

Naboene skal ha kopi av vedlegg som du sender til kommunen.

2. Fyll ut søknadsskjema

Fyll ut skjemaet Søknad om deling etter matrikkelloven.  Se veiledning for hjelp til utfylling.

Skjemaet erklæring om rettighet i fast eiendom og kart må vedlegges søknaden, for å dokumentere at du har tillatelse til adkomst og til å legge vann- og avløp til den nye tomten. Rettighetene tinglyses samtidig som eiendommen opprettes.

Følgende vedlegg må følge søknaden for at den skal kunne behandles:

  • Kart som viser ønsket grense med avkjørsel, atkomstvei og parkeringsløsning 1:500 eller 1:1000.
  • Nabovarsel og kvittering for nabovarsel.
  • Erklæring og rettighet i fast eiendom (adkomst og vann- og avløp).
  • Avkjørselstillatelse fra offentlig vei der det er nødvendig.
  • Ved behov legg ved følgebrev med redegjørelse for:
    • utnyttelsesgrad for både ny og gammel tomt.
    • eventuelle dispensasjoner (innenfor 100- metersbeltet og i LNF- områder).
    • avkjørsels- og parkeringsløsning.
    • størrelsen på uteoppholdsarealene.
    • eventuelle naboprotester og kommentarer til protesten
    • eventuelle forhåndsuttalelser fra andre myndigheter

3. Lever søknaden

Lever søknaden til oss per post, ved oppmøte eller på e-post.

  • Postadresse: Hitra kommune, Rådhusveien 1, 7240 Hitra
  • Besøksadresse: Rådhusveien 1, 7240 Hitra
  • E-postadresse: postmottak@hitra.kommune.no

Levere søknad

Lever søknaden til oss per post, ved oppmøte eller på e-post.

  • Postadresse: Hitra kommune, Rådhusveien 1, 7240 Hitra
  • Besøksadresse: Rådhusveien 1, 7240 Hitra
  • E-postadresse: postmottak@hitra.kommune.no

Videre saksgang

  • Du får svar på søknaden innen 3 til 12 uker.
  • Saken er normalt ferdigbehandlet innen 19 uker fra tillatelsen er gitt.
  • Du vil motta to fakturaer, en for søknadsbehandling og deretter en for oppmåling/saksbehandling.
  • Etter at saken er ferdigbehandlet skal oppmåling og tinglysing utføres innen 16 uker.
  • Forskrift om unntak fra tidsfristen i saker som krever oppmålingsforretning.

Les mer i veiledning – fradeling

Skriv til oss

Hitra kommune
Rådhusveien 1
7240 Hitra

Send sikker digital post / Send e-post

Kontonummer: 4223 59 80139
Organisasjonsnummer: 938772924
EHF: 938 772 924

Besøk oss

Servicetorget
Rådhusveien 1

Åpningstid Rådhuset
Mandag-fredag: 08:00-15:00

Tilgjengelighetserklæring

Ring oss

Servicetorget
Telefon: 72 44 17 00

Åpningstid telefon
Mandag-fredag: 09:00-15:00

Psykisk hjelpetelefon (døgnåpen): 480 49 260

Copyright © 2025 Nettstedet eies av Hitra kommune. Personvern og innsyn

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
Cookie SettingsReject AllAccept
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
InfokapselVarighetBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
LAGRE OG GODKJENN

Lagre nettstedet til startskjermen

LAGRE