Deling eller endring av eiendom krever søknad og tillatelse etter § 26-1, jf. §§ 20-1 m og 20-4 d, i plan- og bygningslova (pbl). Dersom du ønsker å dele fra ei tomt eller ønsker å endre grenser for eiendommen din, må du søke til kommunen om dette.
En tillatelse til slik endring er trinn èn i en saksprosess der trinn to er å holde oppmålingsforretning og opprette ny eiendom/endre eiendomsgrensene. Gjennom oppmålingsforretningen får den nye matrikkelenheten et eget gårds- og bruksnummer (dette gjelder ikke ved arealoverføring). Den nye eiendommen, eller endring av denne, blir deretter registrert i det offisielle eiendomsregisteret.
Les dette før du søker
Vær klar over at saken kan bli omfattende dersom søknaden ikke er i samsvar med gjeldende arealplan for området. Det må da søkes om dispensasjon fra planen eller endring av plan, før det kan gis tillatelse til deling i samsvar med pbl § 26-1.
Før kommunen kan gi tillatelse til fradeling av eiendom og byggetillatelse for oppføring av nye bygg må alle for forhold rundt vann og avløp være avklart. For mer informasjon om dette, se denne siden.
- Du får opprettet en ny selvstendig eiendom med eget gårdsnummer og bruksnummer.
- Du får oppmålt og merket den nye eiendomsgrensen, og du får satt ned offentlige grensemerker der det er mulig.
- Den nye eiendommen og grensene blir registrert i matrikkelen (eiendomsregisteret) og blir tinglyst.
- Du får tilsendt et matrikkelbrev.
Pbl § 21-2, 6. ledd, sier at det bare er den som er nevnt i matrikkellova § 9 som kan søke om tillatelse til oppretting av ny eiendom eller endring av slik eiendom.
- Tinglyst(e) grunneier(e), altså den eller de som er registrert som hjemmelshaver(e) i grunnboken.
- Personer som gjennom en rettskraftig dom er kjent som eier til den delen av eiendommen som er ønsket fradelt.
- Personer som har innløst festegrunn etter lov om tomtefeste.
Dersom andre enn de personene som er nevnt ovenfor står som søker, må det legges frem skriftlig fullmakt som dokumenterer retten til å være søker.
Se gebyrregulativet for opplysninger om gebyr for nødvendig behandling av:
- Søknad om fradeling (etter plan -og bygningsloven) av enkelttomt hvor fradelingen er i samsvar med fastsatt regulerings- eller bebyggelsesplan.
- Søknad om fradeling (etter plan -og bygningsloven) av enkelttomt hvor fradelingen ikke er i samsvar med fastsatt regulerings- eller bebyggelsesplan.
- Søknad om deling i LNF- område og/eller 100-metersbeltet i strandsonen hvor det må søkes om dispensasjon fra én enkelt bestemmelse gitt i eller i medhold av plan‐ og bygningsloven
- Søknad om dispensasjon fra flere bestemmelser gitt i eller i medhold av plan‐ og bygningsloven
I tillegg kommer oppmåling og saksbehandling etter matrikkelloven og tinglysingsgebyr, se punkt 1.1-1.3, 2.1 og 2.13 i gebyrregulativet.
1. Send ut nabovarsel
- Bestill produktet e-nabovarsel eller nabovarsel fra Hitra e-Torg. Se hvordan du gjør det i Bestille kart og eiendomsinformasjon.
Naboene skal ha kopi av vedlegg som du sender til kommunen.
2. Fyll ut søknadsskjema
Fyll ut skjemaet Søknad om deling etter matrikkelloven. Se veiledning for hjelp til utfylling.
Skjemaet erklæring om rettighet i fast eiendom og kart må vedlegges søknaden, for å dokumentere at du har tillatelse til adkomst og til å legge vann- og avløp til den nye tomten. Rettighetene tinglyses samtidig som eiendommen opprettes.
Følgende vedlegg må følge søknaden for at den skal kunne behandles:
- Kart som viser ønsket grense med avkjørsel, atkomstvei og parkeringsløsning 1:500 eller 1:1000.
- Nabovarsel og kvittering for nabovarsel.
- Erklæring og rettighet i fast eiendom (adkomst og vann- og avløp).
- Avkjørselstillatelse fra offentlig vei der det er nødvendig.
- Ved behov legg ved følgebrev med redegjørelse for:
- utnyttelsesgrad for både ny og gammel tomt.
- eventuelle dispensasjoner (innenfor 100- metersbeltet og i LNF- områder).
- avkjørsels- og parkeringsløsning.
- størrelsen på uteoppholdsarealene.
- eventuelle naboprotester og kommentarer til protesten
- eventuelle forhåndsuttalelser fra andre myndigheter
3. Lever søknaden
Lever søknaden til oss per post, ved oppmøte eller på e-post.
- Postadresse: Hitra kommune, Rådhusveien 1, 7240 Hitra
- Besøksadresse: Rådhusveien 1, 7240 Hitra
- E-postadresse: postmottak@hitra.kommune.no
Lever søknaden til oss per post, ved oppmøte eller på e-post.
- Postadresse: Hitra kommune, Rådhusveien 1, 7240 Hitra
- Besøksadresse: Rådhusveien 1, 7240 Hitra
- E-postadresse: postmottak@hitra.kommune.no
- Du får svar på søknaden innen 3 til 12 uker.
- Saken er normalt ferdigbehandlet innen 19 uker fra tillatelsen er gitt.
- Du vil motta to fakturaer, en for søknadsbehandling og deretter en for oppmåling/saksbehandling.
- Etter at saken er ferdigbehandlet skal oppmåling og tinglysing utføres innen 16 uker.
- Forskrift om unntak fra tidsfristen i saker som krever oppmålingsforretning.