For å gjøre eiendomsgrensene mer hensiktsmessige kan du søke om å justere grenser eller overføre areal mellom eiendommene. Dette kan gjennomføres ved enten en grensejustering eller ved en arealoverføring, avhengig av størrelsen på og verdien av endringen.
- Vi foretar enten grensejustering (innenfor 5% av den minste involverte eiendommen) eller arealoverføring (ved areal som overstiger 5%).
- Du får oppmålt og koordinatfesta den nye eiendomsgrensen.
- Den nye grensen blir registeret i eiendomsregisteret (matrikkelen).
- Du får tilsendt matrikkelbrev.
Søknaden må være signert av eierne av eiendommene som er involvert i grensejusteringen.
1. Grensejustering (ett trinn).
Grensejustering kan utføres ved areal inntil 5% av den minste av de involverte eiendommer (maks 500 m2).
NB! Hvis grensejusteringen ikke er i samsvar med arealformål i reguleringsplan eller innenfor 100-meters beltet må saken din behandles i to trinn.
1. Først skal saken behandles hos plan- og landbruksavdelingen:
- For søknadsbehandling ved arealoverføring.
- For dispensasjon fra én enkelt bestemmelse gitt i eller i medhold av plan‐ og bygningsloven.
- For dispensasjon fra flere bestemmelser gitt i eller i medhold av plan‐ og bygningsloven.
2. Deretter skal saken behandles ved Oppmålingsavdelingen:
Arealoverføring utløser dokumentavgift og arealet må være heftelsesfritt før det overføres. Les mer om hva Kartverket skriver om arealoverføring og hvordan du kan tinglyse frafall for de økonomiske heftelsene i den avgivende eiendommen.
Søknad om grensejustering på skjema:
Fyll ut skjemaet Rekvisisjon av oppmålingsforretning. Se veiledning for hjelp til utfylling.
Vedlegg som må følge med søknaden:
- Kart over hva som ønskes grensejustert.
- Berørte naboer må skrive under på side 3 i skjemaet.
Søknad om arealoverføring på skjema:
Fyll ut skjemaet Søknad om deling etter matrikkelloven. Se veiledning for hjelp til utfylling.
Vedlegg som må følge med søknaden:
- Kart som viser hvilket areal som ønskes overført.
- Nabovarsel og kvittering for at nabovarsel er sendt.
- Søknad om dispensasjon dersom søknad ikke er i henhold til plan.
Du kan bestille kart og e-nabovarsel hos oss. Se hvordan du gjør det i Bestille kart og eiendomsinformasjon.
Lever søknaden til oss per post, ved oppmøte eller på e-post.
- Postadresse: Hitra kommune, Rådhusveien 1, 7240 Hitra
- Besøksadresse: Rådhusveien 1, 7240 Hitra
- E-postadresse: postmottak@hitra.kommune.no
- Du får svar på søknaden innen 3 til 12 uker (arealoverføring), og mottar faktura på saksbehandling etter plan -og bygningsloven.
- Dersom søknaden blir godkjent, starter saksbehandling og oppmåling. Du vil da motta faktura på oppmåling og saksbehandling etter matrikkelloven.
- Saken skal være fullført innen 16 uker etter at vedtak er fattet.
- Forskrift om unntak fra tidsfristen i saker som krever oppmålingsforretning.