Grensepåvisning er en klarlegging av eiendommens allerede eksisterende grenser. Grensene blir ikke endret. Hvis grensemerke(r) fra en tidligere oppmålt og koordinatbestemt grense er borte, kan du bestille en ny grensepåvisning. Hvis det er uklart hvor en grense mellom to eiendommer går, kan grensen klarlegges ved en oppmålingsforretning.
Dersom du ønsker å finne eldre grensebeskrivelser av eiendommen din kan du benytte jordskiftearkivet og digitalarkivet for å finne grensebeskrivelser fra skylddelingsforretninger eller jordskifte.
- Du får oppmålt og koordinatfesta den eksisterende eiendomsgrensen.
- Eiendomsgrensen blir registeret i eiendomsregisteret (matrikkelen).
- Du får tilsendt matrikkelbrev.
Søknaden må være signert av eier (hjemmelshaver).
Se gebyrregulativet vedrørende gebyrer for:
- Klarlegging av eksisterende grense der grensen tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning (se punkt 2.5).
- Klarlegging av eksisterende grense der grensen ikke tidligere er koordinatbestemt eller klarlegging av rettigheter (se punkt 2.6).
1. Fyll ut skjema Rekvisisjon av oppmålingsforretning. Se veiledning for hjelp til utfylling.
Legg ved kart som viser hvilke grensepunkter som skal merkes på nytt.
2. Lever søknaden
Lever søknaden til oss per post, ved oppmøte eller på e-post.
- Postadresse: Hitra kommune, Rådhusveien 1, 7240 Hitra
- Besøksadresse: Rådhusveien 1, 7240 Hitra
- E-postadresse: postmottak@hitra.kommune.no
Lever søknaden til oss per post, ved oppmøte eller på e-post.
- Postadresse: Hitra kommune, Rådhusveien 1, 7240 Hitra
- Besøksadresse: Rådhusveien 1, 7240 Hitra
- E-postadresse: postmottak@hitra.kommune.no
- Saken er normalt ferdigbehandlet innen 8 til 16 uker.
- Forskrift om unntak fra tidsfristen i saker som krever oppmålingsforretning.