Hitra kommune

Når du vil

  • For ansatte
  • VisitHitra
  • Kinobillett
  • Min Eiendom
  • Om kommunen
    • Om Hitra
    • Kontaktinformasjon
    • Turistinformasjon
    • Næringsliv
    • Organisasjon
    • Historie
    • Hitra i tall
  • Tjenester
    • Borgerlig vigsel
    • Eiendom og drift
    • Helse og omsorg
    • Kultur
    • Næring
    • Oppvekst
    • Plan, landbruk, miljø og brann
    • Skatter og avgifter
    • Vann, avløp og renovasjon
    • Økonomi
  • Selvbetjening
    • Barnehage- og skolerute
    • Digital postkasse
    • eDialog – Send sikker digital post til oss
    • Klagemuligheter
    • Min sak
    • Postliste
    • Innsyn
    • Skjemaer
  • Politikk og samfunn
    • Møteplan
    • Politiske møter – Web TV
    • Kommuneplan
    • Politiske utvalg
    • Kontrollutvalget
    • Reglement
    • Årsrapport
    • Nyttige linker
  • Nyheter og aktuelt
    • Nyheter
    • Kunngjøringer
    • Hitra.no – Kommunens informasjonsavis
    • Hitra-Frøya kulturkalender
  • Ny innbygger
    • Velkommen
    • Welcome
    • Kompetanse
    • Jobb
  • Ledige stillinger
You are here: Home / Politikk og samfunn / Kontrollutvalget

Kontrollutvalget

Hitra kommune har, som alle kommuner, et politisk utvalg som skal kontrollere at rådmannen gjør jobben sin. Utvalget er ikke opprettet for å finne syndebukker, men for å bidra til å forbedre kommunens tjenester. Hvis du leser videre får du vite hvordan vi arbeider, hva du kan bruke oss til og hvem vi er.

Hva gjør vi?

En viktig del av arbeidet i kontrollutvalget dreier seg om å skaffe seg informasjon. Hvis vi skal kontrollere at rådmannen gjør som han skal, må vi både vite hvordan jobben skal gjøres og hvordan den faktisk blir gjort. Det sier seg selv at vi ikke kan ha oversikt over alt dette selv. Derfor har vi en fast sekretær i Konsek som utreder saker for oss. I tillegg har vi Revisjon Midt-Norge, kommunens revisor, som holder løpende kontroll med kommunens regnskap og gjør spesielle undersøkelser på bestilling. Dette gir oss informasjon om tilstanden på ulike områder i kommunen. Ofte ber vi også rådmannen om å orientere om saker vi er spesielt interessert i og vi besøker kommunens virksomheter og får informasjon om driften.

Det hender også at vi får henvendelser fra kommunens innbyggere som opplever at kommunen har gjort alvorlige feil. Kontrollutvalget setter stor pris på slike henvendelser og tar dem på største alvor, selv om det ikke alltid er utvalgets jobb å gjøre noe med dem. Kontrollutvalget bruker likevel enkeltsaker som innfallsport for å undersøke om kommunen gjør systematiske feil på et område.

De siste årene har kontrollutvalget bedt revisjonen undersøke om byggingen av driftshallen i teknisk avdeling var i tråd med kommunestyrets vedtak, vi har sett på kommunens forebyggende arbeid for barn og unge, hvordan renovasjonsselskapet Hamos forvaltning drives og hvordan kommunens samarbeid med andre kommuner fungerer. Kontrollutvalget har også påpekt svakheter i håndteringen av habilitetsspørsmål i kommunens politiske utvalg, noe som førte til en positiv endring.

Hva kan du bruke kontrollutvalget til?

Ingen er feilfri, heller ikke en kommune. Derfor vil vi som brukere av kommunens tjenester oppleve at kommunen gjør feil. I slike tilfeller er ikke kontrollutvalget nødvendigvis den første instansen du bør gå til. Det finnes ulike kanaler å sende klager til, og i Norge er vi så heldige at kommunen har plikt til å fortelle deg hvordan du kan gå fram og hvem du skal klage til.

Så kan det hende at du vil gjøre kommunen oppmerksom på feil der det kanskje ikke finnes noen klageinstans. For eksempel hvis kommunen selger eiendeler uten at de har vært annonsert, slik at noen får kjøpt dem svært billig, eller at kommunen har gjort store anskaffelser uten anbudskonkurranse. Da kan kontrollutvalget være riktig instans. Det er likevel ingenting i veien for at du først går til rådmannen og forteller det du vet. Rådmannen kan rydde opp i mange saker uten at de tar veien om kontrollutvalget først. Vi vil likevel understreke at hvis du er i tvil om hvor du skal henvende deg er det ingenting i veien for at du kontakter oss.

Kontrollutvalgets sammensetting i valgperioden 2015-2019

Bjørg Reitan Bjørgvik (FrP) leder kontrollutvalget

Leder
Bjørg Reitan Bjørgvik – FRP

Nestleder
Lindis Heggvik Aune – AP

Medlemmer
Olav Athammer – SV
Johannes Håvik – SP
Gunnar Andersen – PP

Varamedlemmer:
1. Marianne Østensen – H
2. Per Krangnes – AP
3. Inger Sundgård – PP
4. Malfrid Knutshaug – AP
5. Roy Angelvik – FrP
6. Heidi Eide – SV
7. Ellen Aanes Draagen – SP

Relevante linker og dokumenter:

​Kontrollutvalget

Politikk og samfunn

  • Politiske møter – Web TV
  • Politiske utvalg
  • Møteplan
  • Høringer
  • Reglement
  • Kontrollutvalget
  • Årsrapport
  • Nyttige linker
  • Kommuneplan
    • Kommunal planstrategi
    • Kommuneplanens arealdel
    • Samfunnsplan
    • Energi- og klimaplan
    • Kulturminneplan
    • Stedsanalyse for Fillan
    • Plan for digital infrastruktur

Kontakt Hitra kommune

postmottak@hitra.kommune.no

Telefon: 72 44 17 00

Send sikker digital post til oss

Org.nr: 938 772 924

Kontonummer: 4223 59 80139

Skattekonto: 6345.06.16178

Kommunenummer: 5056

Post- og besøksadresse

Hitra kommune
Rådhusveien 1
7240 HITRA

Servicetorgets åpningstider:
Man – Fre : 08.00 – 15.00

Viktige telefonnumre

Hitra legekontor:
72 44 42 42
Legevakt:
116 117
Koronatelefon:
906 73 604
Psykisk hjelpetelefon:
480 49 260 (døgnåpen)
TryggEst Hitra:
48 19 59 72 (09-15 hverdager)
Vakttelefon vann og avløp:
72 44 18 10
Brannvakt:
99 52 38 83
Veterinærvakt:
88 00 20 55
Viltvakt:
94 87 72 81

Finner du ikke det du leter etter?


    E-post:

    Hvis du ønsker svar på meldingen.

    Nettstedet eies av Hitra kommune.
    Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
    Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer om informasjonskapsler og personvern her.
    Ok