Borgerundersøkelsen på Hitra i 2022 kartla innbyggerne sitt inntrykk av kommunen og deres tilfredshet på ulike tjenesteområder, blant annet kommunale tjenester, tilbud og muligheter i kommunen samt trygghet og demokrati.
I denne rapporten presenterer vi funnene fra undersøkelsen og trekker frem sentrale faktorer for at innbyggerne skal oppleve Hitra kommune som en god plass å bo og leve.
Utvalg
Undersøkelsen er gjennomført blant et tilfeldig trukket utvalg som består av 400 innbyggere i Hitra kommune, i alderen 18 år og eldre. Resultatene er vektet på kjønn og alder, slik at utvalget best mulig skal speile fordelingen av kjønn og alder i befolkningen (populasjonen) ellers.
Intervjuene er gjennomført på telefon i perioden fra 25. oktober til 5. nov-ember 2022.
Presentasjon av resultater
I undersøkelsen har respondentene vurdert ulike områder knyttet til Hitra kommune på en skala fra 1 til 5, for eksempel fra 1 – «Svært misfornøyd» til 5 – «Svært fornøyd». I denne rapporten er svarene kodet om til standardiserte gjennomsnitt på en skala fra 0 til 100, der 0 er det dårligste resultatet og 100 er det beste resultatet. Hensikten med dette er å forenkle tolkingen av resultatene, blant annet når en sammenligner resultatene til ulike grupper. Se «Borgermodellen» for en forklaring av målene i undersøkelsen og tolking av resultatene.
I rapporten er resultatene til Hitra kommune sammenlignet med tall for Hitra kommune i 2019 og med kommuner med færre enn 10 000 innbyggere (små kommuner). Vi har sett på forskjeller mellom ulike grupper blant innbyggerne i kommunen, som kjønn, alder, husholdningsinntekt og utdanningsnivå. I rapporten viser vi hoved-resultatene for kjønn og aldersgrupper, og alle resultatene for under-gruppene er tilgjengelige i vedlegget.
Lenker
Presentasjon av Borgerundersøkelsen 2022
Topp 10 Borgerundersøkelsen – De beste resultatene 2012 – 2022