Hitra kommune bruker telefonvarsling til innbyggerne for umiddelbar varsling ved kritiske situasjoner som oppstår i blant annet vannforsyningen.
Varsling
Varslingen skjer ved at det blir sendt SMS til alle mobiltelefoner, og en automatisert talemelding til de kontaktpersonene som kun er registrert med fasttelefon.
Varslingssystemet leveres av UMS – Unified Messaging System AS. Systemet brukes for å nå ut til innbyggere med viktig informasjon. Varslingen kan skjer gjerne med SMS til mobiltelefon og en talemelding til fasttelefoner.
Hvordan fungerer det?
I forbindelse med vannavstengninger, lekkasjer, driftsavbrudd etc. vil det gå ut en beskjed om hva
som har skjedd eller hva som skal skje. Systemet fanger opp alle registrerte telefonnumre på
eiendommer i det berørte området.
Når du tar telefonen får du beskjed om å taste 1 for høre en melding som er lest inn.
På slutten av meldingen blir du bedt om å taste:
1 – for å bekrefte at du har oppfattet meldingen
0 – dersom du ønsker å få beskjeden lest opp en gang til
Dersom du ikke taster 1, vil systemet ringe deg opp på nytt (inntil 3 ganger).
I forbindelse med vannavstenging, lekkasjer eller andre driftsavbrudd, så vil kommunen sende ut varsel per SMS
Kontaktinfo
Kontaktregisteret for privatpersoner er i utgangspunktet basert på informasjon som ligger i Folkeregisteret, hos tele- og mobiloperatører og matrikkelen. For bedrifter er det hovedsakelig Enhetsregisteret hos Brønnøysundsregistrene. Det er også mulig å legge inn oppføringer av abonnentene selv.