Hva er avløp i spredt bebyggelse?
Med avløp i spredt bebyggelse menes utslipp av sanitært avløpsvann til renseanlegg fra hus eller hytte som ikke er tilknyttet kommunalt/felles avløpsnett.
Hvorfor må vi rense avløpsvannet?
EUs rammedirektiv for vann (Vanndirektivet) fra 2000, implementert i norsk rett fra 1. januar 2007 ved forskrift om rammer for vannforvaltningen (Vannforskriften) krever at tilstanden i overflatevann (kystvann, brakkvann og ferskvann) og grunnvann skal beskyttes mot forringelse, forbedres og gjenopprettes med sikte på at vannforekomstene minst skal ha god økologisk og god kjemisk tilstand innen utgangen av 2027. Blant de største kildene til forurensing i vannforekomstene er avrenning fra landbruk og avløp i spredt bebyggelse. For å nå målsetningen må det settes i verk tiltak for alle forurensningskilder som påvirker vannforekomstene.
Krav til avløpsanlegg
- Dersom du har en bolig, eller fritidsbolig med innlagt vann hele eller deler av året, skal det foreligge gyldig utslippstillatelse. Tillatelsen og avløpsanlegget skal være i henhold til gjeldende lover og regler i forurensningsloven, forurensningsforskriften. Les mer om hvordan søke utslippstillatelse her.
- Grunnforholdene på eiendommen og avstand til ulike brukerinteresser (bl.a. drikkevann, rekreasjon etc.) avgjør hvilken avløpsløsning man bør velge og hvor anlegget kan plasseres. Avløpsanlegget og utslippet må ikke medføre ulempe for omgivelsene rundt. Du må kontakte et godkjent firma som kan gjennomføre eventuelle grunnundersøkelser, prosjektere anlegget og sende inn søknad om utslippstillatelse.
- Eier av avløpsanlegg er selv ansvarlig for forurensing som skjer på egen eiendom, og har ansvar for å se til at avløpsanlegget fungerer og oppfyller rensekrav i tråd med gjeldende regelverk.
Varsel, og pålegg om opprydding i avløpsanlegg
- Jeg har fått pålegg om opprydding i avløpsforhold på min eiendom, hva gjør jeg?
Ta kontakt med godkjent foretak som kan søke utslippstillatelse, prosjektere anlegget og utføre gravearbeidet. - Hvem får pålegg om opprydding i avløp?
Hitra kommune har foreløpig ikke vedtatt hovedplan for avløp, og fører sak på avløpsanlegg der det meldes inn feil og mangler fra utførende entreprenør for slamtømming. I slike tilfeller kan kommunen se hele områder under ett for å jobbe frem felles avløpsløsninger - Jeg klarer ikke å overholde frist for gjennomføring av tiltaket, hva gjør jeg?
Kontakt kommunen ved saksbehandler. Det er mulig å søke om utsatt frist for gjennomføring dersom man har grunn til det. Vi setter pris på å få inn meldinger i god tid dersom det blir vanskelig å overholde fristen, da slipper vi å bruke tid på å purre og eventuelt sende varsel om tvangsmulkt.
Relevante linker og dokumenter
Forurensingsloven
Forurensingsforskriften
Nibio – Mindre avløpsanlegg